29 Iulie 2022 publicat în Psihologie 57 share-uri

„Ce rost are să continui?” sau „De ce pățesc mereu asta?” Îți pui acest gen de întrebări atunci când te simți prins în tipare care creează probleme în viața ta și te împiedică să-ți atingi obiectivele? Încerci să faci schimbări și să perturbi aceste tipare, dar ajungi cumva în același loc, iar și iar. Dacă acest lucru îți sună familiar, s-ar putea să te sabotezi inconștient.

Sabotarea inconștientă se referă la comportamente sau modele de gândire care te împiedică să îți atingi obiectivele. Acest comportament poate afecta aproape fiecare aspect al vieții noastre, fie că este vorba despre o relație, un obiectiv de carieră sau un obiectiv personal, cum ar fi pierderea în greutate. Deși foarte comun, este un ciclu de comportament incredibil de frustrant care scade încrederea în sine și ne face să ne simțim blocați și nefericiți.

Semne că te sabotezi inconștient

Tina Petrăreanu (foto), psihoterapeut integrativ Hedepy.ro, platformă online al cărui scop este de a ușura calea către psihoterapie, cu peste 250 de psihoterapeuți afiliați din Cehia, Slovacia, Polonia, Italia, Ungaria, Grecia, Ucraina și România: „Comportamentul de sabotare inconștientă se manifestă diferit de la caz la caz, pentru că depinde în mare măsură de context. Dar, în general, există câteva semne la care te poți referi: evitarea responsabilităților, chiar dacă e pentru că „uiți”, nerespectarea promisiunilor sau nerespectarea angajamentelor, lipsa de pregătire, discrepanța dintre dorințe și acțiuni, întârzierea la întâlniri importante, consumul de substanțe, renunțarea atunci când lucrurile devin mai dificile. Trebuie să fii sincer cu tine și să te întrebi dacă meriți mai mult și să stabilești de ce ți-e frică. Odată ce faci asta, s-ar putea să poți ieși din acest ciclu”.

De ce te sabotezi inconștient?

Sabotarea inconștientă se întâmplă atunci când faci anumite lucruri care te-au ajutat să te adaptezi la o situație anterioară, cum ar fi o copilărie traumatizantă sau o relație toxică, și să supraviețuiești provocărilor cu care te-ai confruntat. Poate că te-au liniștit sau te-au apărat. Dar aceste metode de apărare pot cauza dificultăți atunci când situația ta se schimbă.

Procrastinezi

Amânarea implică mai degrabă blocarea decât începerea imediată a unui proiect. Întârzierea acțiunii și implicarea în distragerea atenției îi ajută pe oameni să evite stresul, anxietatea sau alte situații inconfortabile din punct de vedere emoțional, chiar dacă acestea ar putea duce, în cele din urmă, la dezvoltarea acestor sentimente negative. A învăța cum să depășești procrastinarea poate ajuta oprirea acestei forme de sabotare.

Foto: Aleutie /Shutterstock

Ești perfecționist

Simți nevoia ca totul să fie perfect și poate fi distructiv. Un sentiment intens de perfecționism te împiedică să avansezi în carieră sau să te bucuri de relații pe termen lung, deoarece stabilește un standard imposibil de atins. Perfecționismul la locul de muncă sau la școală te poate împiedica să îți asumi riscurile necesare sau chiar să duci la bun sfârșit proiectele.

Ești prea dur cu tine

Discuțiile negative cu sine și autocritica dură îți pot afecta acțiunile și te pot împiedica să îți atingi obiectivele. Este adesea automată, îți trece prin minte necontrolat, ca o reacție instantanee la sine, la ceilalți și la situațiile pe care le întâlnești în fiecare zi. Ascultarea unei autocritici dure este o formă de sabotare, deoarece acest lucru te împiedică să crezi că ai ceea ce este necesar pentru a-ți atinge obiectivele.

Ți-e frică de schimbare

Teama de necunoscut este o formă de anxietate, iar frica de schimbare te poate ține în zona de confort. Implică agățarea de vechile obiceiuri, găsirea de scuze, stabilirea de obiective fără a face pașii corespunzători pentru a le atinge, sau evitarea totală a stabilirii obiectivelor. Frica de schimbare te poate împiedica să îți asumi riscuri sau să încerci lucruri noi, care ar putea duce la dezvoltare personală.

Nu ai grijă de tine

A nu avea grijă adecvată de tine este o formă de sabotare care te poate împiedica să prosperi. Acestea includ obiceiuri alimentare proaste, lipsa somnului, lipsa exercițiilor fizice sau evitarea vizitelor la medic sau terapeut pentru probleme de sănătate fizică și mintală.

Citiți continuarea pe pagina următoare >>>


Garbo - Arta de a trăi frumos!

Abonează-te pe


Vizionare placuta

ABONARE NEWSLETTER

Bucură-te de cele mai frumoase articole Garbo și pe email!

Setari Cookie-uri