Să cumperi  haine, pantofi și poșete de lux poate fi o experiență palpitantă și care te face să te simți bine. Entuziasmul pe care îl simți când intri într-un magazin de lux, în care ești înconjurat de articole frumos lucrate și ești asistat de un personal bine informat poate face pe oricine să se simtă bine. Sentimentul de a încerca o pereche de pantofi frumoși și scumpi, o rochie haute couture sau de a ține în mână o poșetă de designer poate da un stimulent puternic încrederii de sine, făcându-i pe oameni să se simtă eleganți și sofisticați.
 

Cu toate acestea, experiența poate aduce, de asemenea, sentimente de vinovăție sau nesiguranță. Etichetele cu prețuri ridicate asociate cu bradurile de lux i-ar putea face ca unii să se întrebe dacă merită investiția. Prețurile mari ale articolelor de lux pot duce și la remușcări când moda se schimbă sau când articolul nu mai este atât de exclusivist. Ar putea exista o modalitate mai bună de a cumpăra “lux”? Cum ar fi dacă, în loc să plătească prețul articolului de pe raftul magazinului, cineva ar folosi banii respectivi pentru a investi în industrie? Poate un consumator de lux să devină un investitor în domeniul luxului? În mod ideal, ar putea fi ambele.

Investiția în modă de lux poate fi o oportunitate profitabilă pentru cei care au o pasiune pentru această industrie. Este mai complicat decât simplul act de a cumpăra o poșetă sau o pereche de pantofi. Este nevoie de cercetare și o strategie atentă. Primul pas este să te familiarizezi cu brandurile și designerii de top, cu colecțiile lor și cu performanțele lor anterioare. Ia în considerare posibilitatea de a investi în companii care vând obiecte de lux, cu portofolii diversificate care includ mărci prestigioase. Evaluează sănătatea financiară a companiei și potențialul său de creștere pe termen lung. Moda de lux poate fi volatilă pe termen scurt, așa că trebuie să fii pregătit să păstrezi investițiile pe termen lung.

Un mod de a investi în moda de lux este să cumperi acțiuni ale companiilor care dețin branduri exclusiviste. Exemple de astfel de companii sunt LVMH, Kering, Hermes International și Richemont, care dețin branduri precum Louis Vuitton, Gucci, Hermes și, respectiv, Cartier. Este un sector în care Europa este lider la nivel mondial.

Să presupunem că, pentru sărbătorile de iarnă din decembrie 2018, ai fi decis să îți faci un cadou: obiecte de lux de la companiile menționate mai sus în valoare de 5.000 de dolari. Prima posibilitate este să cumperi bunurile respective: pantofi de designer, o poșetă și poate o rochie. Ajungând în prezent, sunt șanse mari ca aceste articole să fi fost purtate doar de câteva ori și apoi depozitate undeva în dulap, deoarece moda s-a schimbat și nu mai sunt în trend. Dar dacă, în loc să fi cumparat acele bunuri, ai fi investit cei 5.000 de dolari într-un portofoliu având acțiunile celor patru companii de mai sus în cantități egale? La sfârșitul lunii martie 2023, acea investiție ar fi valorat peste 14.000 de dolari, ceea ce înseamnă că acum ai putea cumpăra obiectele dorite și ai și rămâne în cont cu o suma mai mare decât investiția inițială.

În timp ce în trecut să investești era mult mai complicat decât să cumperi o poșetă sau un ceas, acum trăim într-o epocă în care să deschizi un cont de investiții și să începi să tranzacționezi este extrem de ușor. Performanțele trecute nu reprezintă o garanție pentru rezultatele viitoare, dar companiile de lux au arătat, din punct de vedere istoric, perspective bune de creștere.

Pentru adevărații experți în modă, ar putea exista însă și o altă modalitate de a investi: colecționarea unor bunuri de lux specifice care au potențialul de a deveni iconice și de a crește foarte mult în valoare. Acest lucru necesită o cunoaștere profundă a tendințelor în materie de modă de lux și capacitatea de a anticipa ceea ce va fi dorit în viitor. De exemplu, pantofii proveniți dintr-o colaborare rară între Kanye West și Louis Vuitton, vânduți la lansare, în 2009, cu 960 de dolari, se estimează că astăzi s-ar vinde cu peste 10.000 de dolari. Într-un alt caz, modelul Jordan 1 Retro High Dior, vândut pentru prima dată în 2020 pentru 2.000 de dolari, este cotat la prețuri de peste 11.000 de dolari.

Astfel de creșteri de valoare pentru obiecte de lux mai vechi sunt însă mai degrabă excepțiile. Nu toate articolele de modă vor crește în valoare atât de mult. În majoritatea cazurilor, timpul scurs de la lansare le diminuează valoarea. Pentru cele mai valoroase există câteva condiții, cum ar fi raritatea, exclusivitatea, calitatea și brandul. Un anumit brand își poate menține valoarea într-o măsură mai mare sau mai mică. Experții caută, de asemenea, tendințe și designeri aflați la început de drum și care pot avea potențial de creștere. Dar accesul la acest tip de informații nu este foarte ușor, iar numărul articolelor de lux care cresc în valoare este limitat în comparație cu articolele disponibile pe piață.

In concluzie, cand vine vorba de lux, timpul poate fi un aliat pentru a reuși să te bucuri atât de investiție cat și de produs.


Garbo - Arta de a trăi frumos!

Abonează-te pe

ABONARE NEWSLETTER

Bucură-te de cele mai frumoase articole Garbo și pe email!

Setari Cookie-uri