Mangoldul este excelent pentru sanatatea oaselor si, gratie continutului sau de fibre, fitonutrienti si antioxidanti, mangoldul poate preveni aparitia celulelor canceroase.

Chiar daca nu sunt foarte cunoscute sau consumate in tara noastra, frunzele de mangold (sfecla elvetiana, sfecla de frunze) sunt consumate de mult timp in dietele mediteraneene, fierte la abur, inabusite sau pe post de salata, alaturi de cartofi sau friptura. Mai mult, istoricii spun ca aceasta planta se consuma inca din vremurile Babilonului antic si ale Romei antice.

Cu toate acestea, micii fermieri romani au inceput sa le cultive din ce in ce mai mult aceasta planta pentru frunzele sale deosebit de nutritive, zemoase. Mangoldul este o leguma extrem de sanatoasa, plina de polifenoli, antioxidanti si carotenoizi care lupta impotriva radicalilor liberi, a inflamatiei si a mai multor boli. Este o planta legumicola bienala ce face parte din familia chenopodiaceelor. Se inrudeste cu sfecla, dar frunzele sale au un gust asemanator celor de spanac.

Beneficiile consumului de Mangold, o planta excelenta pentru sanatate

Frunzele de mangold le pot inlocui cu succes pe cele de spanac. Sunt delicioase consumate si simple, asezonate cu ulei de masline, suc proaspat de lamaie si putin usturoi. De asemenea, puteti adauga cu incredere o mana de frunze de mangold in omleta voastra preferata sau in ouale scrambled si veti obtine un mic dejun gustos si sanatos. Includeti o mana si si in smoothie-urile de legume sau in sendvisurile voastre.

Foto: photolike /Shutterstock

Frunzele de mangold au un continut ridicat de apa, si anume 2/3. Nu doar ca sunt bogate in minerale si vitamine, dar au si un continut scazut de calorii si de aceea pot fi incluse cu incredere si in dietele de slabire. In compozitia frunzelor de mangold regasim: vitamina A, vitamina C, magneziu, potasiu, calciu, fosfor, fier, proteine, fibre.

Mangoldul este excelent pentru sanatatea oaselor caci contine o cantitate semnificativa de calciu, magneziu si vitamina K. Vitamina K este renumita pentru proprietatile sale de coagulare a sangelui, dar are si un rol important in mentinerea sanatatii sistemului osos.

Gratie continutului de fibre, fitonutrienti si antioxidanti, consumul de mangold poate preveni aparitia celulelor canceroase.

Mangoldul reprezinta o sursa excelenta de fier, mineral pretios pentru sistemul muscular, imunitar si nervos, avand totodata o contributie semnificativa in metabolismul osos. In plus, deoarece are un rol deosebit in formarea hemoglobinei, fierul este deosebit de important pentru mentinerea sanatatii sistemului circulator. De asemenea, daca suferiti de anemie, consumati cu incredere frunze de mangold.

Foto: De la mythja /Shutterstock

Mangoldul este si o sursa grozava de vitamina C (o portie de mangold contine 18% din doza zilnica de vitamina C), un nutrient si antioxidant puternic ce joaca un rol cheie pentru sanatatea sistemului imunitar, dar si pentru dezvoltarea si regenerarea tesuturilor organismului. De asemenea, vitamina C contribuie la absortia fierului la nivelul intestinelor, favorizand in acelasi timp si productia de colagen.

Mangoldul se afla la loc de cinste printre alimentele lumii cu cel mai ridicat continut de antioxidanti. Contine betacaroten, vitamina E, vitamina C, zinc, luteina, zeaxantina, quercitina, kaempferol si alti compusi remarcabili ce au capacitatea de a lupta impotriva radicalilor liberi.

Gratie continutului lor bogat in fibre si acid siringic, frunzele de mangold pot fi consumate si de persoanele suferind de diabet. Cercetarile arata ca acidul siringic este o substanta speciala, ce poate regla nivelul de zahar din sange prin inactivarea enzimei alfa-glucozidaza.

Foto: Natasha Breen /Shutterstock

Mangoldul contine si biotina, o substanta despre care cercetarile recente au aratat ca are un efect benefic asupra firului de par, imbunatatindu-i textura. Totodata, stimuleaza si foliculii de par si ii ajuta in productia sebumului.

Merita mentionat si faptul ca frunzele de mangold contin, chiar daca in cantitate mai mica, si vitamine din complexul B precum B1, b3, B5, B6, B9 si acid folic.

Consumati cu incredere frunze de mangold caci ochii vostri au numai de castigat. Ele contin o cantitate semnificativa de luteina, un antioxidant care previne degenerarea maculara si ajuta la mentinerea acuitatii vizuale.

Consumul de mangold ajuta la la eliminarea excesului de lichide din organism, fiind de aceea indicata si in cazul celor care sufera de obezitate sau de retentie de apa.

Foto: Ildi Papp /Shutterstock

Mangoldul este bogat si in vitamina A – o vitamina extrem de importanta pentru piele si mucoase, dar si pentru functionarea optima a sistemului osos si nervos. O portie de frunze de mangold (o cana) contine 44% din doza zilnica recomandata de vitamina A.

Trebuie sa atragem atentia asupra faptului ca frunzele de mangold contin, precum spanacul, cantitati considerabile de acid oxalic, ceea ce poate impiedica absorbtia optima a calciului pe care il contin. De aceea, daca doriti sa beneficiati de un aport semnificativ de calciu din ele, fierbeti sau gatiti usor frunzele de mangold (de preferat prin inabusire cateva minute) sau consumati-le crude, dar alaturi de alte alimente bogate in calciu precum branza sau laptele batut. Acidul oxalic nu interfereaza cu absorbtia calciului din celelalte alimente cu care este asociat.

De asemenea, daca suferiti de pietre la rinichi, evitati sa consumati aceasta planta sau cereti neaparat sfatul medicului inainte de a o introduce in dieta voastra.

Foto homepage: NatalyaBond /Shutterstock


Garbo - Arta de a trăi frumos!



Vizionare placuta

ABONARE NEWSLETTER

Bucură-te de cele mai frumoase articole Garbo și pe email!

Setari Cookie-uri