24 de organizatii neguvernamentale din Romania si 4 organizatii internationale de drepturile omului au solicitat Curtii Constitutionale a Romaniei (CCR) sa respinga initiativa de restrangere a definitiei familiei prin modificarea articolului 48 (1) din Constitutia Romaniei.

Amnesty International: “Acest curent este foarte ingrijorator“

Organizatiile semnatare considera initiativa ilegala in raport cu textul constitutional si standardele de drept international, standarde pe care Romania s-a angajat sa le respecte. Initiativa de redefinire a familiei in Constitutia Romaniei dintr-o perspectiva religioasa apartine Coalitiei pentru Familie si urmareste restrangerea dreptului la viata privata si familie al tuturor celor care se afla in familii monoparentale sau in familii formate din cupluri heterosexuale care nu sunt casatorite, precum si in familii bazate pe cupluri formate din persoane de acelasi sex, incalcand astfel principiul egalitatii si nediscriminarii.

Solicitarea organizatiilor de drepturile omului din Romania este sustinuta de Amnesty International, Comisia Internationala a Juristilor, ILGA-Europe si European Commission on Sexual Orientation Law. Cele patru organizatii intonationale au transmis o opinie legala separata in atentia Curtii. CCR urmeaza sa decida pe 20 iulie daca initiativa de restrangere a definitiei familiei respecta criteriile prin care poate fi modificata legea fundamentala a tarii.

Tarot Online: Previziuni și etalări zilnice. Bacalaureat 2023. Perioada de înscriere la examen, prelungită cu cinci zile Testul DA sau NU: Află ce părere au oamenii din jur despre tine! Ce să facem dacă oamenii ne dezamăgesc?

„Prin interventia noastra, solicitam Curtii Constitutionale ca in exercitarea rolului sau de garant al suprematiei Constitutiei sa avizeze negativ initiativa cetateneasca, punand astfel capat unui exercitiu inutil, manipulator si generator de ura la nivelul intregii societati. Acest demers al Coalitiei pentru Familie reprezinta un abuz de drept deoarece definitia restrictiva propusa pentru familie ca fiind bazata exclusiv pe casatoria dintre barbat si femeie in scopul procrearii intra in sfera interdictiei de revizuire a Constitutiei, pentru ca ar avea ca rezultat suprimarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale persoanelor lesbiene, gay, bisexuale si transgender (LGBT)”, a declarat Romanita Iordache, Vice Presedinta Asociatiei ACCEPT. ACCEPT a trimis CCR un amicus curie prezentand argumentele de drept european si drept constitutional comparat, care demonstreaza evolutia modului in care familia si casatoria sunt intelese in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului (CEDO).

Descoperiți legătura dintre filozofia Zen și dezvoltarea mentalității!

Amnesty International a considerat ca este vital sa se implice in acest demers, alaturi de alte organizatii de drepturile omului care au adus argumente juridice in fata Curtii Constitutionale pentru a apara drepturile persoanelor LGBT in Romania. „Am fost martorii unor initiative similare in alte state europene, care au dus la limitarea drepturilor persoanelor LGBT, in special dreptul la nediscriminare si la viata privata si de familie. Acest curent este foarte ingrijorator. Romania trebuie sa respecte obligatiile sale conform standardelor internationale si europene de drepturile omului. Acum are sansa sa arate ca protejeaza drepturile tuturor,” au declarant reprezentantii organizatiei. Amnesty International, o miscare globala de peste 7 milioane de oameni cu membri si suporteri in peste 150 de state si teritorii, este independenta de orice guvern, ideologie politica, interes economic sau religie.

Comisia Internationala a Juristilor a transmis, alaturi de parteneri, opinii scrise Curtii Constitutionale intrucat considera initiativa de restrangere a definitiei familiei in Romania o problema critica. „Curtea e chemata sa judece daca aceasta propunere de modificare a Constitutiei este sau nu in acord cu obligatiile Romaniei in raport cu tratatele internationale prin care isi asuma sa respecte, protejeze si sa puna in aplicare drepturile omului inclusiv dreptul de a nu fi discriminat, dreptul de a fi egal in fata legii, dreptul la viata privata si de familie.”

ILGA-Europe, Filiera Europeana a Organizatiei Internationale a persoanelor LGBTI, considera ca prevederile internationale de drepturile omului sunt foarte de clare: “persoanele LGBTI au dreptul sa fie protejate de discriminare. CEDO a atras recent atentia asupra pozitiei vulnerabile a perosanelor LGBTI in societatea romaneasca. Institutia casatoriei intre un barbat si o femeie nu va avea absolut nimic de castigat in urma acestei initiative. Singura consecinta a demersului este discriminarea unor cetateni pe criteriul orientarii sexuale, si includerea acestei discriminari in Constitutie, ceea ce va duce la cresterea stigmatizarii si ostilitatii la care persoanele LGBTI sunt expuse.”

Coalitia anti-discriminare si organizatii neguvernamentale din Romania au transmis, de asemenea, opinii scrise catre CCR, pentru a sublinia caracterul discriminatoriu al initiativei Coalitiei pentru Familie.

Organizatiile care au transmis opinii scrise CCR sunt:
Asociatia ACCEPT
ILGA-Europe
Amnesty International
Comisia Internationala a Juristilor
European Commission on Sexual Orientation Law
Centrul pentru Resurse Juridice
Societatea Academica din Romania
Institutul pentru Politici Publice
Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile
Centrul Parteneriat pentru Egalitate
Fundatia Agentia de Dezvoltare Comunitara “Impreuna”
Centrul pentru Inovare Publica
Asociatia ActiveWatch
Centrul Euroregional pentru Initiative Publice
Centrul de Dezvoltare Curriculara si Studii de Gen: FILIA
Asociatia Funky Citizens
Asociatia Romana Anti-SIDA
Centrul de Resurse pentru Participare Publica
Fundatia PACT
Centrul de Studii Juridice si Drepturile Omului
Asociatia E-Romnja (Asociatia pentru Promovarea Drepturilor Femeilor Rome)
Fundatia Romanian Angel Appeal
Asociatia FRONT
Asociatia Expert Forum
Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitati
Asociatia Umanista Romana
Asociatia Secular-Umanista din Romania
Centrul Romilor pentru Interventie Sociala si Studii - Romani CRISS

Nota: Opiniile scrise transmise Curtii Constitutionale de semnatari au luat forma a trei documente amicus curiae. Amicus curiae este forma cel mai des folosita de diferite organizatii neguvernamentale, nationale sau internationale, prin care acestea isi exprima propriile puncte de vedere cu privire la aspecte ale unor procese in curs de desfasurare, atunci cand drepturi ale omului au fost sau pot fi incalcate sau n chestiuni de interes public. Amicus curiae este forma acceptata de instantele de judecata si curtile constitutionale din diferite tari si de tribunalele internationale, de exemplu Curtea Europeana de Justitie sau Curtea Europeana a Drepturilor Omului.

Garbo - Arta de a trăi frumos!

Abonează-te pe

Vizionare placuta