26 Septembrie 2022 publicat în Cariera 2 share-uri

Pentru unii, munca este o sursă de împlinire profesională, dar şi personală. Pentru alții, este doar un aspect practic al vieţii, un efort în schimbul căruia primesc un salariu, care le asigură anumite condiţii materiale de viață. Indiferent în ce categorie te situezi, munca poate fi de-a dreptul stresantă.

Având în vedere că ne petrecem mai mult timp la serviciu decât oriunde în altă parte, în timpul unei zile lucrătoare, nu este de mirare că stresul asociat activităţilor profesionale ne poate afecta nu numai moralul, ci și sănătatea fizică.

Dureri de stomac, palpitații, dureri de spate, ritm cardiac accelerat, tulburări de somn, dificultăți de concentrare, acestea sunt doar câteva dintre cele mai mai frecvente efecte ale stresului, deşi doar rareori le recunoaştem ca atare. În asemenea circumstanţe, răspunsul este mai presus de toate emoțional. În timp, stresul prelungit poate duce la probleme serioase de sănătate. Care este soluția? Învață să nu te lași copleșit sau purtat de emoțiile tale negative. Iată cum poţi face asta!

Învaţă despre reacţiile corpului tău

În ritmul accelerat al vieţii de zi cu zi, avem, nu de puţine ori, tendinţa de a ignora semnalele pe care corpul nostru ni le dă în relaţie cu stresul la care este supus. Aceasta nu este, totuşi, abordarea potrivită. Ca să poţi să limitezi impactul situaţiilor stresante este important să înţelegi ce se întâmplă cu tine în asemenea circumstanţe.

Articolele din revistele de specialitate sau cărţi precum „Cand corpul spune nu”, de Gabor Maté, ne ajută să înţelegem mai bine de ce reacţionăm într-un anume fel când suntem stresaţi şi care sunt reacţiile fizice şi emoţionale. Având o mai bună înţelegere asupra acestor date, putem lua măsuri adecvate şi putem să ne modificăm comportamentul astfel încât să avem mai puţin de suferit atunci când trecem prin situaţii dificile.

Izolarea virtuală temporară

Pentru a evita stresul din jur, mai ales la serviciu, trebuie să înveți să te protejezi de întreruperile care pot apărea foarte frecvent la locul de muncă. Telefonul care sună frecvent, alertele de pe reţelele de socializare, e-mailurile, colegii care vor să socialize. Aceste întreruperi permanente te pot împiedica să intri într-o stare psihică propice concentrării și productivității. Ce poţi face? Stabileşte o durată pe care o consideri adecvată (poate fi de 20 de minute sau de o oră) în care să te izolezi virtual. Dă telefonul pe modul silenţios, taie sunetul alertelor, puneţi căşti şi ascultă muzică liniştitoare şi concentrează-te asupra unei sarcini unice. În acest fel, vei simţi că poţi controla pe deplin situaţia şi stresul se va diminua.

Intervale speciale pentru e-mailuri

Numărul mare de e-mailuri primite pe zi este unul dintre factorii care provoacă cel mai mult stres la locul de muncă. Ele reprezintă întreruperi şi pot conţine şi solicitări care, deşi nu sunt urgente, pot să-ţi distraga atenţia de la sarcinile mai importante de care te ocupi în prezent. Soluția este simplă. Rezervă-ţi anumite intervale orare pentru a te ocupa de e-mailuri şi respectă-le cu conştiinciozitate. Adu la cunoştinţă colegilor tăi acest aspect şi roagă-i să te sune pentru cererile cu adevărat urgente.

Analizează-ţi comportamentul

La locul de muncă există întotdeauna aspecte care sunt foarte stresante pentru unii şi deloc deranjante pentru alţii. De exemplu, într-un birou open space, unii se simt confortabil, iar pentru alţii zgomotul este un adevărat chin. De asemenea, unii lucrează foarte bine dimineaţa devreme, alţii spre după-amiază.

Dacă îţi analizezi comportamentul astfel încât să ştii când te simţi mai productiv, dar şi ce anume te stresează cel mai mult, poţi lua măsurile adecvate. Poţi discuta cu cei de la resurse umane pentru a-ţi stabili un program flexibil, de exemplu, sau poţi gestiona mai simplu situaţiile în care te simţi anxios.

Obligă-te să iei pauze

Unele companii prevăd o pauză de prânz pentru angajaţi, ceea ce este binevenit. Totuşi, pe lângă această pauză de masă, este important pentru starea ta de bine să faci şi alte pauze mai mici. Încearcă la fiecare 50 de minute să te ridici de pe scaun alte cinci sau chiar zece minute. Ar fi excelent, dacă ai putea să faci câţiva paşi, să ieşi pe o terasă şi să te bucuri de lumina naturală, să bei apă, să asculţi melodia ta preferată sau să discuți amical cu un coleg.

Mişcarea ajută la o mai bună oxigenare a creierului, ceea ce îţi va permite să te concentrezi mai bine, muzica te relaxează, hidratarea susţine o bună funcţionare a sistemului nervos şi discuţiile lejere cu colegii te destind. Aşadar, pentru a fi productiv, pauzele sunt importante.

Chiar dacă stresul este inevitabil, există modalităţi de a preveni efectele sale negative asupra funcţionării generale a organismului. Ţine seamă de sfaturile de mai sus ca să fii mai productiv, dar mai puţin stresat la locul de muncă!

Sursa foto: Photo by Andrea Piacquadio from Pexels


Garbo - Arta de a trăi frumos!

Abonează-te pe


Vizionare placuta

ABONARE NEWSLETTER

Bucură-te de cele mai frumoase articole Garbo și pe email!

Setari Cookie-uri