Evoluia conceptului de inteligen

Aptitudinile caracterizeaz latura instrumental - operaional a personalitii, organizat n sisteme operaionale superior dezvoltate, relativ stabile, care mijlocesc performane deasupra mediei n activitatea teoretic, tehnico-aplicativ, organizatoric, artistic sau sportiv. Prin fuzionarea i combinarea specific a aptitudinilor, se ajunge la talent n msura n care permit realizarea de produse originale cu o nalt cot de creativitate. Aptitudinile sunt condiionate de zestrea ereditar dar i de mediul educaional n care se dezvolt individul. Ele sunt diversificate i marcheaz profund destinul fiinei umane,deoarece fiecare om pornete n via cu o zestre ereditar singular i strbate o traiectorie socio-cultural specific. n demersul de consiliere al cadrelor didactice, aptitudinile reprezint punctul de plecare n orientarea colar i opiunile profesionale ale tinerilor. Inteligena poate fi privit ca un sistem unitar i armo-nios de aptitudini care se manifest prin mecanisme de asimilare i adaptare de natur funcional dar mai ales prin inovare i creativitate. Inteligena este un proces complex cu o bogat ncrctur de semnificaii care a provocat dezbateri aprinse i continu s preocupe specialitii n psihologie. nc de la nceputul sec. al XX-lea, psihologul englez C. Spearman ,analiznd corelaiile obinute de la subiecii supui la diverse tipuri de teste, a ajuns la concluzia c inteligena implic diverse aptitudini specifice (factori specifici) grefate pe o aptitudine general comun (factorul g). Metoda analizei factoriale a inteligenei a fost dezvoltat de L.L. Thurstone i J.P. Guilford, prin luarea n considerare a unei multitudini de factori, mai mult sau mai puin corelai. Dup psihologul elveian Jean Piaget, creatorul epistemologiei genetice, evoluia inteligenei n ontogenez este rezultatul echilibrului operaiilor mentale (clasare, msurare, numrare, deplasare spaio-temporal etc.) obinute prin interiorizarea aciunilor practice cu obiectele n structuri mentale dimanice, organizate ierarhic. Orice experien din via este structurat pe baza unor scheme psihice degajate de practica social i individual din realitatea obiectiv. Dezvoltarea inteligenei la copil parcurge succesiv mai multe stadii : senzorio-motor (de la natere pn la apariia limbajului, 15-18 luni), pre-operator (de la apariia limbajului pn la 7-8 ani), al operaiilor concrete (de la 7-8 ani pn la 10-11 ani), al operaiilor formale (de la 10-11 ani pn 15-16 ani). n stadiul operaiilor formale, gndirea devine apt pentru raionamente ipotetico-deductive i experimente tiinifice. Psihologul american Jerome J. Bruner a conceput evoluia stadial a inteligenei n termeni mult mai flexibili, n sensul c orice etap poate fi accelerat prin strategii didactice adecvate. Dup Bruner, bazele oricrei discipline pot fi predate oricui, la orice vrst, ntr-o form potrivit. El insist mult asupra necesitii cultivrii la elevi a stilului de nvare iinific, care mbin gndirea analitic cu intuiia. Sfritul sec. al XX-lea este marcat de efortul unor cercettori de cuantificare a inteligenei pentru a evalua riguros performanele elevilor. Este meritul lui Alfred Binet i al lui Theodore Simon de a fi dezvoltat n 1905, la Paris, primul test de analiz a inteligenei copilului care, apoi, a fost extins pentru a msura inteligena omului, adic indicele nivelului de dezvoltare a inteligenei, a crui valoare, exprimat n procente, se obine prin raportarea vrstei mentale la vrsta cronologic i nmulirea cu 100. Textul Stanford-Binet pleac de la premiza c oamenii se nasc cu o anumit inteligen, constituit din abiliti logice i verbale, care nu se schimb n cursul vieii.
O nou viziune n psihologie a fost adus de teoria inteligenelor multiple, publicat pentru prima oar n 1983, n lucrarea Frames of Mind:The Theory of Multiple Intelligences,de ctre Horward Gardner, profesor de teoria cunoaterii, educaie i psiholo-gie la Universitatea Harvard i de neurologie la Facultatea de Medicin din Massachussetts, SUA. Semnificaia acestei teorii este extinderea con-ceptului de inteligen tradiional din sfera logico-matematic i verbal-lingvistic spre alte disponibiliti ale omului de interacionare cu lumea. Dup Gardner, inteligena reprezint abilitatea omului de a-i rezolva problemele n via sau de a crea produse care sunt valorizate n unul sau mai multe contexte culturale. Mai trziu, revenind asupra conceptului, afirm c inteligena uman este un potenial bio-psihologic de a prelucra informaia,care poate fi activat pentru rezolvarea de probleme i crearea de produse preuite de cel puin o cultur. El critic modelul unilateral n care a fost definit, recunoscut i valorizat inteligena uman, oferind un model alternativ, cu implicaii deosebite n nvmnt . Teoria sa este rezultatul unor cercetri laborioase asupra profilelor cognitive ale copiilor supradotai, autiti, savani idioi, oameni cu dificulti n nvare, a persoanelor care aparin la diverse culturi. Teoria inteligenelor multiple nu schimb ceea ce avem de predat, ne ajut doar s schimbm modul n care lucrm cu elevii, s nelegem faptul c elevii pot fi detepi n diferite moduri i ne instrumenteaz n a-i ajuta s evolueze n mod diferit. n acest context, misiunea profesorului este de a dezvolta strategii de predare care s permit elevilor s i exprime modalitile multiple de a nelege i de a valoriza propria lor unicitate. Scopul este ca fiecare elev s se dezvolte la maximum de capacitate n conformitate cu potenialul propriu. Dar nu toi dasclii au vocaie pentru profesia aleas. Sunt cunoscuteTeoria lui Gardner pornete de la ideea existenei unor inteligene diferite i autonome ce conduc la modaliti diverse de cunoatere, nelegere i nvare. Se consider c oamenii posed nou tipuri de inteligene, i anume:
1.Inteligena verbal-lingvistic sau inteligena cuvintelor (capacitatea de a rezolva probleme i de a dezvolta produse cu ajutorul codului lingvistic; se manifest la jurnaliti, scriitori, profesori, etc.)
2.Inteligena logico-matematic sau inteligena numerelor i a raiunii( capacitatea de a opera cu modele, categorii, relaii, de a grupa, ordona i interpreta date; este ntlnit la matematicieni, contabili, programatori, oameni de tiin etc.).
3.Inteligena spaial- vizual sau inteligena imaginilor, desenului i a picturii ( capacitatea de a rezolva probleme i de a dezvolta produse cu ajutorul reprezentrilor spaiale i al imaginii; este ntlnit la arhiteci, pictori, graficieni, sculptori , cartografi, proiectani etc.).
4.Inteligena muzical-ritmic sau inteligena tonului, ritmului i a timbrului ( capacitatea de a rezolva probleme i de a dezvolta produse cu ajutorul ritmului i melodiei; se manifest la muzicieni, compozitori, poei, pianiti).
5.Inteligena corporal-kinestezic sau inteligena ntregului corp (capacitatea de a rezolva probleme i de a dezvolta produse cu ajutorul micrii ; este ntlnit la sportivi, actori, chirurgi etc.)
6.Inteligena naturalist sau inteligena tiparelor, regularitilor i a comportamentelor( capacitatea de a rezolva probleme i de a dezvolta produse cu ajutorul clasificrilor i reprezentrilor din mediul nconjurtor; se manifest la fermieri, biologi, ecologi, astronomi etc.).
7.Inteligena interpersonal sau inteligena interaciulor sociale(capacitatea de a rezolva probleme i de a dezvolta produse prin cunoaterea i interaciunea cu ceilali; este ntlnit la profesori, directori, politicieni).
8.Inteligena intrapersonal sau inteligena autocunoaterii( capacitatea de a rezolva probleme i de a dezvolta produse prin cunoaterea de sine; se manifest la teologi, ntreprinztori, scriitori ).
9.Inteligena existenial Gardner e convins c e o modalitate de cunoatere, dar nu a stabilit localizarea pe creier. De aceea vorbete despre aceasta ca despre o jumtate de inteligen.Se manifest la filosofi, analiti etc.
n Frames of Mind, H. Gardner afirm :
* Exist o inteligen n sunet i una n micare, n culoare i n relaia uman.
* Muzica este o corporalizare a inteligenei care este n sunet.
* Poetul este o persoan care nu uit niciodat anumite impresii despre care scrie.
* Exist limbaje, altele dect cuvintele, simbolurile, limbajele naturii. Exist limbajul corpului.
* Inteligena social, dezvoltat la nceput s rezolve probleme de natur interpersonal, n timp i-a gsit expresia n crearea instituiilor sociale.
Din punct de vedere biologic, inteligenele sunt independente n funcie de zonele corticale care le guverneaz. La nivel individual ele apar n combinaii, fiecare individ fiind de fapt ,, o colecie de inteligene. i pentru c indivizii au profiluri de inteligen diferite, coala trebuie s asigure o educaie care s maximalizeze potenialul intelectual al fiecruia. Un element esenial n aplicarea teoriei inteligenelor multiple la clas este cunoaterea profilului de inteligen a al elevilor. Aflarea punctelor ,,tari i ,,slabe este esenial pentru stabilirea strategiilor de difereniere i individualizare. Dei o reet general valabil nu exist, cadrele didactice care doresc s predea n spiritul teoriei inteligenelor multiple, pot s urmeze succesiunea de pai:
-determinarea profilului dominant de inteligen prin identificarea abilitilor fiecrui elev;
-familiarizarea elevilor cu teoria inteligenelor multiple;
-contientizarea de ctre elevi a combinaiei de inteligene multiple;
-motivarea elevilor pentru a-i dezvolta inteligenele multiple;
-asigurarea de ctre profesor a unui cadru adecvat pentru manifestarea inteligenelor multiple.
Aplicarea n unitile colare a teoriei inteligenelor multiple se poate face prin strategii interactive de predare-nvare-evaluare: portofolii, proiecte, hri conceptuale,interviuri, studiu de caz etc. Este important ca profesorul s-i adapteze stilul de predare la stilul de nvare al elevilor pentru realizarea cu succes a obiectivelor operaionale. Un scenariu didactic care stimuleaz punctele forte ale elevilor i evit pe cele slabe va conduce la atingerea dezideratelor ntr-un mod plcut i uor. Dasclii cu vocaie promoveaz strategii didactice moderne, care permit elevilor s pun n valoare prin cuvnt scris sau oral, dar i prin muzic, desen sau micare, disponibilitile multiple de a nelege i de a valoriza propria personalitate.
protelisav
Postat pe 26 Octombrie 2011 16:12

Asa... si?
Ratusca, baga un comentariu , ca tu esti mai intelighenta... si " mai superioara "... vezi bine.
nicholas_
Postat pe 26 Octombrie 2011 20:55
Io nu comentez...
Nu-s inteligenta, numa' am intrat sa vad ce-i p'aci...
Am si plecat!
Axl_22
Postat pe 26 Octombrie 2011 21:06
eludand meandrele concretului...
io astept si volumul doi.... da' tot acilea pe garbo, ca n-am bani sa-l iau din librarie!
alfheim
Postat pe 26 Octombrie 2011 21:09
nicholas, gresit! ea e conceptul insusi. substanta! asadar, are totul la degetul al mic! dar depinde cum il suceste.

esme
Postat pe 26 Octombrie 2011 21:15
Eu as zice, Esme, ca e postatorul insusi, tocmai d'aia nu apare. Insa asteptam, caci ei ii place sa joace tenis cu P, cu ea insasi.

Heei, tenis cu P e ping-pong. Rusine celor care s-au gandit la P.enis !!
nicholas_
Postat pe 26 Octombrie 2011 21:23
haidi, bre nicholas, io chiar i-as gasi o alta intrebuintare lui P. ...celalalt.


ouch, ce-am scos-o! nu dadea!
esme
Postat pe 26 Octombrie 2011 21:28
Zi repede care-i P celalalt ! Ca io mi-s in " vrasta" si uit rapid .
nicholas_
Postat pe 26 Octombrie 2011 21:30
haidi, bre nic, ca unele nu se uita! dimpotriva, as zice, ca acum la varste `respectabile`, ti le amintesti si mai abitir. parc-ar fi din setare.
ptiu, drace, ce gura spurcata am!
esme
Postat pe 26 Octombrie 2011 21:34

Asa, Esme. La varste respectabile, ti le amintesti, ca nu te lasa prostata sa uiti. hehe...
Da' parca mai avea o intrebuintare... hm , am uitat care.

Ptiu, drace, iote ce vb noi pe topicul inteligent !
nicholas_
Postat pe 26 Octombrie 2011 21:53
ce va place sa stricati topicele ........chiar , de unde o fi copiat ?
jeanette40
Postat pe 26 Octombrie 2011 22:00
pai, io stiu, mey nic?! io nu-l am pe P. ala in dotare!

dar sunt ft...creativa. gasesc io ceva pe loc! hey, nu-i vreo aluzie! e o afirmatie.
aolio, ia garbo foc!
tre, dreak, sa ma pisc de limba ori s-o inghit!

jeannetto, nu vrei sa-l strici si tu cu noi?
esme
Postat pe 26 Octombrie 2011 22:05
De la: esme, la data 2011-10-26 21:15:09nicholas, gresit! ea e conceptul insusi. substanta! asadar, are totul la degetul al mic! dar depinde cum il suceste.




vezi sa nu/i consideri intgeligenti doar pe cei care gandesc ca tine.(Ugo Ojetti)
ratuscaceaurata
Postat pe 5 Noiembrie 2011 18:21
Da...dar exista inca si inteligenta garbata, adica a celor ce interactioneza pe Garbo!
Luna_in_capricorn
Postat pe 5 Noiembrie 2011 18:33
Seara buna, natiune! Eu sunt ok iar in Italia ploua apocaliptic...
Luna_in_capricorn
Postat pe 5 Noiembrie 2011 18:35
Salut, Luna! sa inteleg, ca vrei soare?
Axl_22
Postat pe 5 Noiembrie 2011 18:36
luna
imi permit eu sa raspund in numle natiunii..

am vazut la TV...offff
Eugenia69
Postat pe 5 Noiembrie 2011 18:37
De la: Axl_22, la data 2011-11-05 18:36:47Salut, Luna! sa inteleg, ca vrei soare?


Salut, puiule! Sunt atat de coplesita de ceea ce se intampla incat nu mai stiu ce vreau...si nici nu stiu daca voind, pot schimba ceva, pe cineva...
Luna_in_capricorn
Postat pe 5 Noiembrie 2011 18:41
De la: Eugenia69, la data 2011-11-05 18:37:38 luna
imi permit eu sa raspund in numle natiunii..

am vazut la TV...offff


Eugenia! Da, e jale...Eu, una , sunt blocata din cauza fricii...Natura e infuriata. Ploaia masiva nu explica dezastrul, mai e ceva...inca nu am inteles ce...
Luna_in_capricorn
Postat pe 5 Noiembrie 2011 18:44
Luna, sorry!
Axl_22
Postat pe 5 Noiembrie 2011 18:46
De la: Luna_in_capricorn, la data 2011-11-05 18:33:58Da...dar exista inca si inteligenta garbata, adica a celor ce interactioneza pe Garbo!




ratuscaceaurata
Postat pe 5 Noiembrie 2011 18:55
Hai,mai ratzushk, nu spune ca nu exista inteligenta pe garbo! Exista!
Luna_in_capricorn
Postat pe 5 Noiembrie 2011 20:11
da, exista inteligenta "garbotista" as zice mai degraba.... dar de mai multe feluri... ! dadu-i (sunt sigur ca n-am scris corect... dar asta e cea ce mi-a venit...) de topicul asta si va spun sincer ca de la prima fraza pe care am inteles-o pe la 3 ani... si pana la ce a postat acest prolislavici... nu am mai intalnit asa fraze inteligente si profunde ca in postarea lai ! ma rog... chiar daca nu-i apartin creierului lui... sau ma rog... cu ce le produce el/dansul !!! nici nu inteleg cum de am putut respira pana acum.... fara asa ceva !!! astept ca esme sa-mi explice... totusi... ce vra sa spuna domnul cu asta ????? luna.... aici e soare... si cald, ziua: 28 grade si noaptea: 14 !!! si din pacate nu ploua.... ! ca sa vezi ce nedreapta e... luna asta care ne opreste ploile !!!
barboneli
Postat pe 10 Noiembrie 2011 21:31
De la: Luna_in_capricorn, la data 2011-11-05 20:11:25Hai,mai ratzushk, nu spune ca nu exista inteligenta pe garbo! Exista!



noroc cu aparatura inteligenta!...o sa ajungem sclavii ei.
ratuscaceaurata
Postat pe 13 Noiembrie 2011 20:51
multumesc,foarte interesant....imi va folosi in viitor.
la examenele mele.
ce e cu inteligenta emotionala?
din practica,cu cat incurajezi si iubesti mai mult un copil,cu atat va fi mai inteligent.
va pune in valoare ce are genetic.
am fost baby sitera la cativa copii considerati prosti,altii inapoiati.
au ajuns sa straluceasca exact in domeniile la care erau repetenti.
un alt copil de doi ani,s-a recuperat la fel,nu stia decat sa loveasca,sa distruga,si nu vorbea deloc.
iubirea este cheia la foarte multe,si la fel pentru usa inteligentei,e cheia perfecta.
d
daniilia
Postat pe 15 Noiembrie 2011 16:40

Recomandari

Subiect Mesaje Ultimul Mesaj
Evoluia conceptului de inteligen 25 De la: daniilia 15 Noiembrie 2011 16:40
avorturi nedorite 58 De la: cinezee 14 Februarie 2010 15:00
Cursuri engleza copii timisoara 1 De la: garbo_411140 27 Aprilie 2015 08:04
Cauti bona Timisoara? 2 De la: garbohomecareagency 21 August 2011 10:01
primul cuplu homosexual Disney 3 De la: Yoanna22 27 Noiembrie 2014 21:18
Setari Cookie-uri