Craciunul in trecut

"Cea mai veche referin scris despre o srbtoare ce marca rentoarcerea Soarelui (solstiiu) a fost gsit n antichitate, n Mesopotamia. Srbtoarea, care inea 12 zile, avea drept scop s-l ajute pe zeul Marduk s mblnzeasc montrii haosului pentru nc un an, potrivit Agerpres.


La romani, sfritul lunii decembrie coincidea cu serbrile oficiate n cinstea zeului Saturn, numite saturnalii.

Acestea reprezentau o form de venerare a soarelui, a luminii ce biruia ntunericul - obicei adus din Orient, mai precis din Siria. Ei srbtoreau i "naterea soarelui nenvins" (sol invictus) la solstiiul de iarn (ctre 21 decembrie), cnd zilele rencep s se lungeasc, un cult preluat de la persani, care-l adorau pe "Mithra", zeul soarelui. Pentru pgni, aceasta era noaptea n care Marea Zei ddea natere noului Soare, repornind astfel ciclul anotimpurilor.

La nceputurile Cretinismului, unii episcopi au propus ca Naterea Domnului s se srbtoreasc n aceeai perioad (17 - 24 decembrie), ns obiceiul nu s-a generalizat pn n secolul al IV-lea, netiindu-se cu siguran care ar trebui s fie data corect. Uneori, Crciunul era srbtorit n septembrie, alteori, n martie.

n secolul al III-lea se serba n Orient, la 6 ianuarie, Epifania sau Teofania (descoperirea lui Dumnezeu), o srbtoare comun pentru Naterea Domnului, Botezul Su de ctre Sfntul Ioan i participarea la nunta din Cana Galileii, moment liturgic adoptat ulterior i de Biserica Romei.

n anul 274 d.Hr., solstiiul de iarn a czut la 25 decembrie. mpratul roman Aurelian a proclamat acea dat "Natalis Solis Invicti", adic "naterea Soarelui invincibil". n anul 320, Papa Julius a stabilit ziua de 25 decembrie ca fiind data oficial a naterii lui Iisus Hristos, iar cinci ani mai trziu, n 325, primul mprat roman cretin, Constantin cel Mare, a schimbat semnificaia zilei de 25 decembrie. El a stabilit o srbtoare cu dat fix, ce aniversa Naterea lui Iisus Hristos. n 354, Liberius, episcopul Romei, a reconfirmat oficial aceeai dat pentru srbtoarea Naterii Domnului, asimilnd srbtorile populare i pgne deja existente cu ocazia solstiiului de iarn. Ajunul Crciunului - seara de 24 decembrie - deschidea irul srbtorilor de iarn, care ineau 12 zile i se terminau n ajunul Bobotezei (6 ianuarie). La mijloc cdea Anul Nou.

Chiar dup fixarea datei de 25 decembrie, a mai trecut mult vreme pn ce aceasta s fie adoptat de toi cretinii. Din cauza diferenelor calendaristice (stil nou i stil vechi), o bun parte dintre pstreaz acest obicei.

Ziua naterii lui Iisus va fi declarat srbtoare a Imperiului roman n anul 429, de ctre mpratul Iustinian, iar Sfntul Patrick va introduce Crciunul n Irlanda n 461. Augustin de Canterbury statornicete aceeai tradiie n Anglia n 604, pentru ca, abia un secol mai trziu, Sfntul Bonifaciu s instituie n Germania celebrarea Naterii lui Iisus la 25 decembrie.

n Scandinavia, Crciunul va ptrunde n, 815 prin Sfntul Angsar, iar Sfntul Chiril va contribui la rspndirea srbtorii cretine n rile slave. n Ungaria, Sfntul Adalbert face acelai lucru n 997, iar Danemarca se va cretina complet abia n perioada1014-1053.

n rile Europei occidentale, protestanii au interzis n anumite epoci serbarea Crciunului i cultul sfinilor. De exemplu, Oliver Cromwell a interzis n Anglia aceast srbtoare ntre anii 1649 si 1660.

Abia n secolul al XIX-lea, Crciunul a devenit cu adevrat o serbare popular.

n 1834, cartea lui Charles Dickens, 'Un colind de Crciun', aprut cu o sptmn naintea acestei srbtori, a cunoscut un mare succes. Deja, Crciunul ctigase o popularitate uria. Popularitatea Crciunului a nceput s creasc n 1820 cnd Washington Irving a publicat cartea "Cum se ine Crciunul la Bracebridge Hall". n SUA, Alabama a fost primul stat care a declarat Crciunul srbtoare legal, n 1836. Crciunul a devenit srbtoare naional n SUA abia n 1870, cnd preedintele Ulysses Grant a semnat un act oficial n acest sens.

Fiecare nou comunitate de cretini a dat valene noi srbtorii Crciunului, n funcie de tradiiile i obiceiurile pgne din momentul convertirii. Aa se face c ritualurile specifice sunt complexe i numeroase, n parte de origine precretin sau de provenien nedeterminat, menite s-l apere pe om de tot rul prin mijloace magice. Din liturghia Crciunului s-au mai dezvoltat cu timpul i unele forme de teatru religios, legate mai ales de scena intrrii celor trei crai de la Rsrit n staulul unde s-a nscut Mntuitorul."
(Maria Cocuti)

vuvuzela
Postat pe 26 Decembrie 2010 07:47

Recomandari

SubiectMesajeUltimul Mesaj
FLORIILE1De la: Alexxandra 27 Martie 2010 16:33
Iar o sa traim bine!1De la: allexanndrra 22 Noiembrie 2009 05:17
Berestroika1De la: ratuscaceaurata 17 Noiembrie 2011 00:50
PREMII MTV....2De la: fleurs_du_mal 28 Noiembrie 2009 13:38
"ALIMENTEXPO - 2012" , Bacau1De la: fittnescoffe 25 Martie 2012 12:49
Setari Cookie-uri