Carte nouă la “Curtea Veche”


Am fost la începutul lui septembrie acasă pentru (prea) puține zile și am avut marea plăcere de a fi parte a unui eveniment editorial deosebit găzduit de Ministerul Afacerilor Externe: lansarea Colecției de Relații Publice Internaționale a Editurii “Curtea veche”. Această colecție – prima pe piața românească de carte – constă (pentru moment) în traduceri ale unor cărți fundamentale pentru cei care sunt interesați de acest segment vibrant al relațiilor publice, cărți excelent scrise de somități americane în domeniu, cărți care nu se doresc doar ghiduri de comunicare, ci reale pledoarii pentru comunicarea construită și performanța la un înalt nivel profesional.
Felicit și pe această cale echipa Editurii “Curtea veche” pentru această curajoasă inițiativă și îi mulțumesc din mai multe posturi: în primul rând din postura dascălului ce a predat comunicare internațională la două universități, care, în contextul unei bibliografii internaționale destul de greu accesibile, e fericit să pună la îndemâna studenților, de acum încolo, cărți de specialitate unanim recunoscute ca fiind de căpătâi în domeniu. Mă uit cu bucurie la această colecție de volume și din postura de membru al Asociației Române de Relații Publice, care sunt convinsă că le va folosi ca un eficient instrument în promovarea comunicării de calitate, ale cărei strategii, tactici, reguli, tehnici, concepte, exemple și studii de caz se regăsesc din plin în cărțile pe care le vom oferi pe viitor. Mă uit cu bucurie la această colecție și din postura diplomatului care și-a dedicat peste 15 ani din carieră diplomației publice, încercând să pledeze pentru importanța acesteia, pentru că trebuie să terminăm o dată pentru totdeauna cu orice urmă de diletantism în comunicarea noastră instituțională și pentru că trebuie să valorificăm această dimensiune a diplomației care este creativă, sofisticată și productivă.
Colecția de Relații Publice Internaționale de la “Curtea Veche” este una aplicată, practică, menită să fie un real instrument de lucru. Dar ce e mai important este că e și primul demers editorial de acest gen de pe piața de carte din România.
Colecția cuprinde numeroase studii de caz și strategii de comunicare implementate cu succes sau nu în mediul internațional și se adresează studenților și profesorilor din comunicare, jurnalism, științe politice, relații internaționale, sau relații economice internaționale. În același timp, de cât mai multe exemple de bune practici au tot atâta nevoie și cei care activează într-o instituție publică, într-o companie multinațională, în presă sau în diplomație și interacționează zi de zi cu mediul extern.
Toate volumele din colecție pun un accent deosebit pe specificul cultural, perspectivă conform căreia analiza, planificarea, implementarea și evaluarea activităților de relații publice trebuie să țină cont de toate aspectele sociale și culturale locale, ca și de limba și istoria națională.
Așa cum am spus-o și în alte ocazii, inclusiv la lansarea colecției de RPI, cred profund în faptul că, într-o lume a globalizării cum este cea în care trăim, nu doar practicienii de PR, ci și specialiștii în relații internaționale sau relații economice internaționale trebuie să fie comunicatori educați și informați nu doar, eventual, talentați.
Prima carte din colecție, care se află deja pe rafturi în librării, International Public Relations: Negotiating Culture, Identity and Power, oferă prima abordare critic-culturală a relațiilor publice internaționale în teorie și în practică. Autorii Patricia A. Curtin și T. Kenn Gaither prezintă modelul cultural-economic și matricea de lucru asociată acestuia, pentru a explica tehnicile și practicile de relații publice în diferite medii de reglementare, politice și culturale. Mergând dincolo de perspectiva occidentală, democratică și corporatistă, ei analizează critic diversitatea globală a practicilor de relații publice, oferindu-ne exemple din țări din întreaga lume. Așadar se poate citi despre multiple campanii Coca-Cola în lume și în special în India și Turcia, despre lansarea New Coke, strategia KFC, sau despre campaniile de cultivare a imaginii ale unor țări precum Coreea de Sud și Elveția, urmate de exemple din Rusia, Asia și Insulele Galápagos. De asemenea este expusă, pe larg, campania de eradicare a variolei desfășurată de Organizația Mondială a Sănătății.
Imaginea sau brandul de țară sunt concepte din ce în ce mai prezente în dezbaterea publică din România. Images of Nations and International Public Relations, cea de a doua carte ce va fi tradusă în cadrul colecției, subliniază tocmai importanța imaginii de țară în relațiile internaționale, prezentând numeroase studii de caz despre încercări de a schimba această imagine. Relațiile publice desfășurate de diverse națiuni pot ajuta la înlăturarea unor prejudecăți internaționale, dar sunt, totodată, și cel mai dificil tip de activitate de PR.
Michael Kunczik – autorul acestei cărți de referinț㠖 enumeră campaniile de imagine ale unor țări precum Germania, SUA, Marea Britanie, Rusia, Africa de Sud, India, etc. și revelează soluțiile pe care acestea le-au găsit pentru a-și promova o imagine pozitivă după cel de-al Doilea Război Mondial sau după Războiul Rece. Printre multe alte lucruri interesante, el enunță și un mare adevăr: “De multe ori este imposibil să faci diferența între imaginea unui stat-națiune și imaginea unei mari companii multinaționale precum Krupp, Ford sau Coca-Cola”.
Într-o a treia carte care e în lucru – International and Intercultural Public Relations. A campaign case approach – autorii Michael G. Parkinson si Daradirek Ekachai includ 19 studii de caz din care spicuim: campania Avon împotriva cancerului la sân în Filipine, programul guvernului finlandez pentru îmbunătățirea relațiilor comerciale cu Rusia, campania Nike după acuzațiile de exploatare a forței de muncă în țări din Lumea a Treia, preluarea Daewoo de către General Motors, campania Aljazeera în încercarea de a depăși percepția de post naționalist și apropiat teroriștilor, ca și campania Burson–Marsteller de conștientizare a depresiei în Thailanda. Autorii și-au propus să prezinte atât programe care au avut succes, cât și programe care au eșuat în țări din diverse colțuri ale lumii, explicând și care au fost factorii care au determinat acest rezultat. Lucrarea descrie pe de o parte campanii derulate de mari corporații și pe de alta campanii sociale desfășurate de instituții publice, dedicând totodată capitole consistente și campaniilor mai multor guverne în vederea îmbunătățirii imaginii de țară.
, pe care am plăcerea să îl coordonez împreună cu Alina Dolea și care se adresează în egală măsură mediului academic, celui instituțional, celui diplomatic, dar și celui de afaceri. Savurați aceste cărți și folosiți din plin învățămintele lor! Lectură plăcută! Nu uitați: Comunicăm, deci existăm!

autor: Simona MICULESCU
sursa: www.geb.ro
danielatontsch
Postat pe 15 Octombrie 2008 16:46

Recomandari

Subiect Mesaje Ultimul Mesaj
Marele Maestru -Nicu Constantin 46 De la: fleur_de_lis 16 Septembrie 2009 17:04
Craciunul la romani 6 De la: casperphantom 26 Decembrie 2010 09:36
EzotericFest 12-15 Nov 2015 Timisoara ed XV Casa Tineretului 1 De la: Marcel_D 8 Octombrie 2015 01:31
LANSARE DE CARTE 1 De la: garbo003635 9 Octombrie 2012 13:15
Berestroika 1 De la: ratuscaceaurata 17 Noiembrie 2011 00:50
Setari Cookie-uri