Cu ocazia zilei internaționale World Food Day, care este sărbătorită în fiecare an pe 16 octombrie în țările membre ONU, România aderă la un proiect european lansat în 2011, menit să schimbe mentalitatea și obiceiurile alimentare ale românilor. Misiunea programului FOOD prin intermediul campaniei educaționale “Hai la 1 la masă! Ia o pauză pentru sănătate” este să crească gradul de conștientizare al importanței ritualului zilnic de care fiecare dintre noi are nevoie și pe care îl merită. Pauza de prânz este un generator de energie mentală și fizică și ajută la obținerea unui echilibru între viața profesională și personală.
Cum arată pauza de prânz în Europa
În capacitatea sa de coordonator al programului FOOD, Edenred a realizat un studiu în 2018 pe un eșantion de peste 25.000 de angajați și 1400 de proprietari de restaurante în opt țări europene (Austria, Belgia, Cehia, Franța, Italia, Portugalia, Slovacia și Spania) pe tema alimentației în timpul zilei de lucru. Cel de-al șaptelea barometru FOOD a evidențiat câteva tendințe clare în rândul angajaților: creșterea cererii pentru mese sănătoase și echilibrate, rolul din ce în ce mai important pe care companiile îl pot juca în îmbunătățirea stării de bine a angajaților și interesul general pentru tehnologie în încurajarea alimentației sănătoase.
Potrivit barometrului FOOD 2018, aproape 75% din europeni își iau timp pentru pauza de prânz, cu 5% mai mult decât în 2014. Cu toate acestea, 27% dintre aceștia aleg să ia prânzul chiar la biroul la care lucrează. 94% dintre belgieni mânăncă în mod regulat la birou, în timp ce în Franța pauza de masă în afara biroului este sfântă. 26% dintre angajații francezi ies la restaurant în mod constant, luând în calcul prețul și proximitatea. Sunt întrecuți de slovaci, care ies la restaurant în pauza de prânz în proporție de 34% și de italieni cu 39%. Aceștia preferă avantajele mâncărurilor proaspăt gătite și sănătoase.
Foto: Pexels/ bruce mars
Cât durează pauza de prânz în România?
Potrivit unui studiu Edenred, 50% dintre angajații din România acordă mai puțin de 30 de minute mesei de prânz spre deosebire de alte țări europene unde doar un procentaj de 23% din angajați alocă acest timp.
“Campania «Hai la 1 la masă! Ia o pauză pentru sănătate» este o inițiativă pentru normalitate în stilul de viață al angajaților. Pauza de prânz este un ritual care îmbunătățește calitatea vieții și a sănătății, motiv pentru care pledăm pentru a-l introduce în cultura companiilor”, spune Dana Sîntejudean, CEO Edenred România și Moldova. “Partenerierea cu Institutul Național de Sănătate Publică atestă importanța acestei inițiative, iar afilierea României la programul FOOD ne aduce un pas mai aproape de bunele practici europene”, a adăugat Dana Sîntejudean.
„Este un exemplu de unire de forțe dintre sectorul public și cel privat pentru ca românii să primească, pe mai multe canale decât cele ale sănătății publice, informații despre regulile unei alimentații echilibrate, sănătoase. Conform datelor statistice din analiza de situație a campaniei Ministerului Sănătății, derulate de către INSP și Direcțiile de Sănătate Publică, sub sloganul «Alimente sigure în cantitățile necesare. Stop risipei alimentare!» în România o persoană aruncă zilnic peste 350 de grame de mâncare, ajungând să risipească anual 129 de kilograme de alimente.
Cea mai mare risipă se raportează la nivelul gospodăriilor populaţiei, circa 49%, urmate de sectorul industriei alimentare -37% și de retail cu 7%. Raportat la venitul familial, asta însemnă un nivel de risipă de 6,9% pentru cei cu venituri sub 1.500 de lei (aproximativ 330 de euro) și 14,4% pentru cei cu venituri de peste 3.500 lei (770 de euro), conform datelor statistice ale Ministerului Agriculturii. Cum dezechilibrele nutriționale, supraponderea și obezitatea se concentrează la populația cu nivel educațional scăzut, reducerea acesteia și coordonarea eforturilor cu cât mai mulți parteneri din rândul companiilor și al restaurantelor și cantinelor, care să promoveze un set de recomandări simple pentru o alimentație sănătoase este un prim pas important”, a spus Dr. Alexandra Cucu, Directorul Centrului Național pentru Evaluarea și promovarea Stării de Sănătate din cadrul Institutului Național de Sănătate Publică.
În călătoria inițiată de Edenred sunt cooptați angajatori responsabili, care-și prețuiesc angajații și vor să-i ajute să fie mai sănătoși și mai eficienți. Alierea cu parteneri-restaurante sau cantine alături de care Edenred derulează un proces de educare în direcția unei nutriții sănătoase reprezintă un element important în misiunea campaniei.
Campania educațională „Hai la 1 la masă!” a fost lansată în 2015 pentru a ajuta angajații să facă alegeri nutriționale inteligente și să opteze pentru masa de prânz. În 2018, campania este integrată natural în programul european FOOD, coordonat de Edenred.
Investiție în viitor: EduAct amenajează curți de școală și grădinițe în mediul rural
Prof. Dr. Ruxandra Sinescu lansează programul RenYOU Aesthetics: consultații gratuite pentru proceduri chirurgicale non-estetice
3 noi terapii celulare aprobate de FDA. 74% dintre studiile aflate în desfășurare sunt dedicate oncologiei
Cancerul de sân triplu negativ (TNBC) în România. Sondaj: 7 din 10 paciente chestionate cu TNBC au până în 50 de ani