'In ce priveste reprezentarea femeilor in politica, realitatea ne da un verdict neinduplecat: in raport cu ponderea lor in totalul populatiei, cu prestatia lor in societate si intemeindu-ne pe principiile constitutionale ale egalitatii de sanse, femeile sunt prea putin reprezentate in randurile elitei politice'.

In Romania, femeile au capatat drept de vot in 1938. Socotind ca din 1938 si pana in 1989 exercitatea dreptului de vot a fost fie formala, fie masluita, putem socoti ca excercitarea cu deplinatate a dreptului de vot de catre femei are in Romania doar o traditie de doua decenii.

In ce priveste prezenta femeilor in viata publica, ea s-a manifestat abia dupa cel de-al doilea razboi mondial. Prima femeie ministru a fost distinsul medic Florica Bagdasar, ministrul sanatatii intre anii 1946 – 1948. Singurele femei care s-au regasit, la nivelul primelor functii in stat, au fost Ana Pauker si Elena Ceausescu, ceea ce nu a fost un imbold, din pacate, pentru emanciparea femeilor spre politica.
Al doilea argument tine de nivelul culturii civice, precar in Romania.

Viata politica romaneasca este una a conflictului si nu a dialogului. Atunci cand invingatorul doreste sa ia totul si in locul democratiei participative avem o pseudodemocratie, conflictele se rezolva prin forta. Acesta nu este cel mai propice camp de manifestare pentru femei. Data fiind conditia lor, femeile nu sunt generatoare de conflicte - cel putin nu in mod direct – motiv pentru care ele nu se regasesc in prima linie a politicii de azi", considera Varujan Vosganian.

"Exista si argumente ce tin de traditiile religioase. Ortodoxia creeaza un primat de reprezentare barbatului. Faptul ca Maica Domnului este o figura proeminenta a panteonului religios nu este de natura sa imbunatateasca locul femeii in societate. Cu cat cultul Maicii Domnului este mai puternic, cu atat muritoarele sunt mai ignorate. Pornind de la Muntele Athos, numeroase locuri si lacasuri religioase ajung, desi vietuiesc in cultul Fecioarei, chiar sa interzica accesul femeilor in incinta.

Cred ca sunt si motivatii ce tin de insasi sfiala femeilor, care ezita sa se implice in politica. Unele din obstacole nu tin atat de nivelul de cultura ori de traditii, ci tin de retinerile pe care femeile insesi le au.

Faptul ca, din cauza saraciei, femeile sunt tributare vietii casnice de care nu se pot desprinde, le face, adesea, captive intr-un spatiu restrans, privat, din care nu au dezinvoltura de a aborda spatiul public, al implicarii sociale. Socotesc ca chestiunea reprezentarii femeilor la nivelul elitelor politice necesita mai multa determinare si din partea acestora (n.r. de retinut).


Garbo - Arta de a trăi frumos!

Abonează-te pe


Vizionare placuta

ABONARE NEWSLETTER

Bucură-te de cele mai frumoase articole Garbo și pe email!

Setari Cookie-uri