12:07, 30 Iulie 2010 publicat în Psihologie

Ducem cu noi nelinistile dimineata inspre locul de munca. Seara le aducem inapoi, ba le mai adaugam si altele. Nu ne lasa in pace nici atunci cand punem capul pe perna. In locul relaxarii, ne trezim tot cu ele. Gandurile iau forma ingrijorarii si vin ca un suvoi, inunda, stapanesc, te fac sa stai treaza ore bune din noapte incercand sa gasesti solutii pentru problemele trecute, actuale sau viitoare.

Ingrijorarea nu este selectiva si nu tine cont de statutul social sau financiar al unei persoane. Si bogatii sunt ingrijorati din cauza gestionarii banilor sau a planurilor de afaceri, etc. Daca este prea intensa, ingrijorarea poate fi considerata drept anxietate, insa grijile reprezinta mai degraba o chestiune de obicei, de educatie psihologica sau chiar de temperament. Anumite temperamente sunt mai inclinate catre gandurile negative, mai predispuse ingrijorarii (spre ex. femeile mai mult decat barbatii, sensibilii mai mult decat non-sensibilii).

Daca nu invatam sa ne eliberam de ele sau sa le tinem sub control, ingrijorarea excesiva se poate transforma cu usurinta intr-o problema psihica si emotionala. Posibilitatea ca lucrurile sa iasa intr-un mod absurd de sub sfera noastra de control poate deveni o certitudine. Ingrijorarile sunt firesti si au uneori chiar un efect pozitiv in sensul in care ne mobilizeaza inspre atingerea unui scop. In momentul in care le resimtim insa ca pe o senzatia acuta de neliniste, teama si greutate care iti domina gandurile, atunci putem spune ca ingrijorarea este excesiva.

Citeste si:
Affinity Life Care: o nouă paradigmă în serviciile de geriatrie...
Affinity Life Care: o nouă...

Ingrijorarea fata de viitor este normala, insa devine anormala atunci cand devine o stare constanta a mintii. Ingrijorarea cronica presupune senzatia de pierdere a controlului asupra lucrurilor. La nivel subconstient exista ideea conform careia daca “ te ingrijorezi suficient”, poti sa previi aparitia motivelor ingrijorarii tale. Cand te ingrijorezi prea mult, mintea si corpul se concentreaza exclusiv asupra proiectiei tale si asupra “a ceea ce s-ar putea intampla”. Din punct de vedere fiziologic si psihologic, petrecerea unei perioade indelungate de timp ingrijorandu-ne minimalizeaza capacitatea organismului de a reactiona optim in fara stresului. Slabeste in schimb sistemul cardiovascular, produce goluri in functionarea emotionala pozitiva, inducand totodata insomnia, pierderea poftei de mancare si de viata. Ingrijorarea excesiva poate afecta negativ relatiile cu ceilalti si chiar cu partenerul de viata, puterea de concentrare si performantele profesionale.

Citeste si:
Cum să te pregătești fizic și mental pentru naștere. Sfaturi de la...
Cum să te pregătești fizic și...

Vizionare placuta

ABONARE NEWSLETTER

Bucură-te de cele mai frumoase articole Garbo și pe email!

Setari Cookie-uri