, 13 Mai 2021 publicat în Psihologie 34 share-uri

Foarte multe persoane din ziua de azi suferă de perfecționism. Își doresc să aibă un corp, un chip sau o dantură perfectă. Cum de altfel își pot dori un job sau o viață perfectă cum au văzut în filme.

Ce se întâmplă însă cu aceste persoane dacă simt că nu se mai pot opri din jocul perfectionismului?

În spatele perfectionismului se poate ascunde o traumă sau o tulburare de personalitate. Ambele conlucrează stricând echilibrul intern al persoanei afectate. De aceea, pentru a scăpa de viciul perfecționismului este important să facem câțiva pași:

1. Cel mai bine ar fi să apelăm la un psihoterapeut pentru a ne descoperi adevăratele cauze ce stau la baza perfecționismului. Care este trauma sau tulburarea de personalitate ce nu ne dă pace?

2. Autoanaliză personală, în cazul în care nu apelăm la specialist, pentru a încerca să ne descoperim singuri problemele. În cadrul autoanalizei, ar trebui să ne răspundem cu maximă sinceritate la câteva întrebări: de când avem această problemă. Dacă este din copilărie înseamnă că unul din părinți ne-a traumatizat distrugându-ne stimă de sine, spunându-ne că nu suntem buni de nimic, că suntem proști sau urâți, de exemplu. Sau producându-ne o traumă pozitivă, în sensul în care ne-a făcut o imagine de sine exagerată, dezvoltându-ne o tulburare narcisică. Dacă am dezvoltat-o mai târziu, produsă de un prieten, un profesor sau o relație de dragoste sfârșită prost.

3. Evaluarea daunelor din prezent. Care sunt comportamentele exagerate din acest moment: investițiile de bani și timp în: imaginea trupului, în carieră, în viața de zi cu zi.

Foto: De la GoodIdeas /Shutterstock

4. Planul de lucru: ce fac greșit și ce ar trebui să fac pentru a scăpa de comportamentele dăunătoare. Planul este bine să conțină etape de schimbare, clar punctate în timp.

5. Resursele externe. Pentru a scăpa de perfecționism, avem de făcut o adevărată cură de detoxifiere, prin care să scăpăm de comportamentele greșite. De multe ori, este posibil să nu reușim singuri. În acest sens, putem folosi resurse externe cum ar fi: partenerul/a, părinții, prieteni, amici, colegi, psihologul, preotul, profesorul de sport

6. Dezvoltarea de comportamente noi. Poate fi benefic să înlocuim comportamentele perfecționiste cu altele prin care să redescoper plăcerea de a trăi. În acest sens, pot începe un sport nou, cursuri de dans, cursuri de actorie, cursuri de înot etc…

Cam așa ar arăta un plan coerent prin care putem scăpa de obsesia perfecționismului. În cazul în care încercați și nu reușiți, apelați la un psihoterapeut care vă poate ajuta în acest proces. Nu este un act de eroism să încerc singur la nesfârșit lucruri care nu îmi ies, crescându-mi astfel frustrarea.

* Un articol de Constantin Cornea, psihoterapeut la Clinica Psievolution

Mai multe articole de acelasi autor: psihologconstantincornea.ro

Foto fr si main: De la Alexander Gustav /Shutterstock




Vizionare placuta

ABONARE NEWSLETTER

Bucură-te de cele mai frumoase articole Garbo și pe email!

Setari Cookie-uri