dragobete

DRAGOBETE: SARBATOAREA DRAGOSTEI LA ROMANI

Dragobetele a fost sarbatorit de tinerii satelor pana la mijlocul secolului al XX-lea la 24 si 28 februarie sau la 1 si 25 martie. In ziua de Dragobete pasarile nemigratoare se strang in stoluri, ciripesc, se imperecheaza si incep sa-si construiasca cuiburile.



24 februarie

Zeul dragostei si bunei dispozitii pe plaiurile carpatice, numit si Cap de Primavara sau Cap de Vara, este Dragobete, fiul Dochiei. El este identificat cu Cupidon, zeul dragostei in mitologia romana, si cu Eros, zeul iubirii in mitologia greaca. Local, este numit Navalnicul, fecior frumos care ia mintile fetelor si nevestelor tinere, metamorfozat de Maica Domnului in floarea cu acelasi nume. Dragobetele a fost sarbatorit de tinerii satelor pana la mijlocul secolului al XX-lea la 24 si 28 februarie sau la 1 si 25 martie. In ziua de Dragobete pasarile nemigratoare se strang in stoluri, ciripesc, se imperecheaza si incep sa-si construiasca cuiburile.

Pasarile neinsotite la Dragobete raman stinghere si fara pui pana in ziua de Dragobete a anului viitor. Asemanator pasarilor, fetele si baietii trebuiau sa se intalneasca, sa faca Dragobetele, pentru a fi indragostiti pe parcursul intregului an: O femeie numai mana s-o puna pe un barbat strain si va fi dragastoasa in tot cursul anului. Daca timpul era favorabil, fetele si feciorii adunati in cete ieseau la padure haulind si chiuind pentru a culege primele flori ale primaverii, ghiocelul si brandusa de primavara. In unele sate se scotea din pamant radacina de spanz, cu multiple utilizari in medicina populara. Din zapada netopita in ziua de Dragobete fetele si nevestele tinere isi faceau rezerve de apa cu care se spalau la anumite sarbatori de peste an. Se spunea ca cel care lucreaza de Dragobete va ciricai, precum pasarile, toata viata. Desfasurarea ceremoniilor si actelor rituale sunt atestate de informatiile oamenilor in varsta si de unele zicale precum Dragobetele saruta fetele (Muntenia, Oltenia, Dobrogea, Transilvania).


DRAGOBETELE SAU SRBTOAREA DRAGOSTEI

Marcel Lutic

Pe vremuri, n preajma zilei de 1 martie, cel mai adesea pe 24 februarie, oamenii, n special cei tineri, ineau sau fceau Dragobetele. Potrivit tradiiei Dragobetele era o zi frumoas pentru bieii i fetele mari, ba chiar i pentru brbaii i femeile tinere. Dimineaa devreme, tineretul se mbrca n haine de srbtoare i, dac vremea era urt, se strngeau n cete pe la casele unora dintre ei; dac vremea era frumoas, se ieea afar din sat, bieii adunnd lemne pentru foc iar fetele culegnd flori de primvar, flori folosite apoi n descntecele de dragoste. Prin unele locuri, exista obiceiul ca fetele mari s strng apa din omtul netopit sau de pe florile de fragi; aceast ap, pstrat cu mare grija, avea proprieti magice, spunndu-se c este nscut din sursul znelor, putnd face fetele mai frumoase i mai drgstoase; dac nu erau omt i fragi, se folosea banala ap de ploaie sau cea de izvor, acest lucru fcndu-se atunci cnd Dragobetele se inea n luna martie.

n jurul focurilor aprinse pe dealurile golae din jurul satelor, fetele i bieii discutau vrute i nevrute ns, cel mai adesea, se spuneau glume cu substrat erotic. Fetele, cum simeau apropierea prnzului, ncepeau s coboare n fug spre sat, n sudul Romniei aceast goana fiind numit zburtorit. Conform obiceiului, fiecare biat urmrea fata care i czuse drag; dac flcul era iute de picior i fetei i plcea respectivul urmritor, atunci avea loc o srutare mai ndelungat n vzul tuturor. Srutul acesta semnifica, n fapt, logodna ludic a celor doi, cel puin pentru un an de zile, de multe ori astfel de logodne prefand logodnele adevrate. Dac nu se fcea Dragobetele, se credea c tinerii nu se vor putea ndrgosti n anul care urma; n plus, un semn ru era dac o fat sau un biat nu ntlneau la Dragobete mcar un reprezentant al sexului opus, opinia general fiind c tot anul respectivii nu vor mai fi iubii.

Maturii aveau partea lor n cadrul Dragobetelui. Astfel, femeile credeau c era ndeajuns s pui mna acum pe un brbat strin (de sat) i deveneai drgstoas brbailor n tot anul care urma! Femeile mai aveau grij s dea mncare bun ortniilor din curte, dar i psrilor cerului, nici o vietate nefiind sacrificat la Dragobete. ndeobte, srbtoarea dragostei era socotit una de bun augur pentru treburile mrunte, nu i pentru cele mari.

Dragobetele era nchipuit ca un flcu voinic, puternic, frumos i tare iubitor, putnd fi ntlnit prin pduri; unele fete i femei doreau chiar s fie pedepsite de Dragobete, lucrnd de ziua lui, iar apoi lund drumul pdurii, aici fiind nevoite s se lase iubite de Dragobete. Chiar dac mai pedepsea femeile, se considera c Dragobetele ocrotea i purta noroc ndrgostiilor, tinerilor n general, putnd fi socotit un veritabil Cupidon romnesc.

Originea acestei srbtori este n ciclurile naturii, mai ales n lumea psrilor. Nu ntmpltor, pasrea era considerat una din cele mai vechi diviniti ale naturii i dragostei. Ei bine, romnii numeau srbtoarea Dragobetele i Logodnicul Psrilor, spunnd c acum acestea se mperecheaz i i fac cuib, de la psri obiceiul fiind preluat i de ctre oameni. Motivaiile prelurii erau profunde, din moment ce psrile erau privite ca mesagere ale zeilor, cuvntul grecesc pasre nsemnnd chiar mesaj al cerului.

n final, o ntrebare i o urare. ntrebarea: de ce nu gsim n irul srbtorilor noastre locul potrivit i Dragobetelui, imitnd, n schimb, forma occidental a aceleiai srbtori? Urarea: s ne aducem mai des aminte de psri, animale i flori i vom face din zilele noastre srbtori ale dragostei! Cu att mai mult cu ct una din funciile eseniale ale srbtorilor tradiionale era aceea a repunerii n acord a omului, a comunitilor, cu Dumnezeu, cu Universul.

(Studiu aparut in revista Arta de a trai. Multumim dlui Constantin Turcanu, directorul revistei pentru permisiunea de a il reproduce in publicatia noastra)



Bogdan Ioan Stanciu
vicepresedinte
contact@altermedia.ro
Asociatia Altermedia

Pe vremuri, n preajma zilei de 1 martie, cel mai adesea pe 24 februarie, oamenii, n special cei tineri, ineau sau fceau Dragobetele. Potrivit tradiiei Dragobetele era o zi frumoas pentru bieii i fetele mari, ba chiar i pentru brbaii i femeile tinere. Dimineaa devreme, tineretul se mbrca n haine de srbtoare i, dac vremea era urt, se strngeau n cete pe la casele unora dintre ei; dac vremea era frumoas, se ieea afar din sat, bieii adunnd lemne pentru foc iar fetele culegnd flori de primvar, flori folosite apoi n descntecele de dragoste. Prin unele locuri, exista obiceiul ca fetele mari s strng apa din omtul netopit sau de pe florile de fragi; aceast ap, pstrat cu mare grija, avea proprieti magice, spunndu-se c este nscut din sursul znelor, putnd face fetele mai frumoase i mai drgstoase; dac nu erau omt i fragi, se folosea banala ap de ploaie sau cea de izvor, acest lucru fcndu-se atunci cnd Dragobetele se inea n luna martie.

n jurul focurilor aprinse pe dealurile golae din jurul satelor, fetele i bieii discutau vrute i nevrute ns, cel mai adesea, se spuneau glume cu substrat erotic. Fetele, cum simeau apropierea prnzului, ncepeau s coboare n fug spre sat, n sudul Romniei aceast goana fiind numit zburtorit. Conform obiceiului, fiecare biat urmrea fata care i czuse drag; dac flcul era iute de picior i fetei i plcea respectivul urmritor, atunci avea loc o srutare mai ndelungat n vzul tuturor. Srutul acesta semnifica, n fapt, logodna ludic a celor doi, cel puin pentru un an de zile, de multe ori astfel de logodne prefand logodnele adevrate. Dac nu se fcea Dragobetele, se credea c tinerii nu se vor putea ndrgosti n anul care urma; n plus, un semn ru era dac o fat sau un biat nu ntlneau la Dragobete mcar un reprezentant al sexului opus, opinia general fiind c tot anul respectivii nu vor mai fi iubii.

Maturii aveau partea lor n cadrul Dragobetelui. Astfel, femeile credeau c era ndeajuns s pui mna acum pe un brbat strin (de sat) i deveneai drgstoas brbailor n tot anul care urma! Femeile mai aveau grij s dea mncare bun ortniilor din curte, dar i psrilor cerului, nici o vietate nefiind sacrificat la Dragobete. ndeobte, srbtoarea dragostei era socotit una de bun augur pentru treburile mrunte, nu i pentru cele mari.

Dragobetele era nchipuit ca un flcu voinic, puternic, frumos i tare iubitor, putnd fi ntlnit prin pduri; unele fete i femei doreau chiar s fie pedepsite de Dragobete, lucrnd de ziua lui, iar apoi lund drumul pdurii, aici fiind nevoite s se lase iubite de Dragobete. Chiar dac mai pedepsea femeile, se considera c Dragobetele ocrotea i purta noroc ndrgostiilor, tinerilor n general, putnd fi socotit un veritabil Cupidon romnesc.

Originea acestei srbtori este n ciclurile naturii, mai ales n lumea psrilor. Nu ntmpltor, pasrea era considerat una din cele mai vechi diviniti ale naturii i dragostei. Ei bine, romnii numeau srbtoarea Dragobetele i Logodnicul Psrilor, spunnd c acum acestea se mperecheaz i i fac cuib, de la psri obiceiul fiind preluat i de ctre oameni. Motivaiile prelurii erau profunde, din moment ce psrile erau privite ca mesagere ale zeilor, cuvntul grecesc pasre nsemnnd chiar mesaj al cerului.

n final, o ntrebare i o urare. ntrebarea: de ce nu gsim n irul srbtorilor noastre locul potrivit i Dragobetelui, imitnd, n schimb, forma occidental a aceleiai srbtori? Urarea: s ne aducem mai des aminte de psri, animale i flori i vom face din zilele noastre srbtori ale dragostei! Cu att mai mult cu ct una din funciile eseniale ale srbtorilor tradiionale era aceea a repunerii n acord a omului, a comunitilor, cu Dumnezeu, cu Universul.
Ioan Stanciu Bogdan
vicepresedinte
contact@altermedia.ro
Asociatia Altermedia



salveaza in format PDF
vezi versiunea pentru tiparire

trimite acest studiu unui prieten:

Asociatia Altermedia

Asociatia Altermedia este o organizatie neguvernamentala, non-profit, avnd ca scop promovarea libertatii de expresie prin stimularea implicarii sociale si facilitarea accesului cetatenilor la informatie.

Asociatia Altermedia este continuarea fireasca a unui proiect de succes, si anume serviciul de stiri online AlterMedia. Din decembrie 2002, acest proiect de media alternativa prezinta publicului romnesc "cealalta fata a realitatii", aceea pe care mass-media oficiala o ocoleste sau o denatureaza n mod sistematic. De-a lungul a trei ani de activitate, am abordat subiecte precum: coruptia din administratie, cenzura din mass-media oficiala, lucrurile nespuse despre razboaiele din Kosovo, Afghanistan si Irak, dictatura "corectitudinii politice", globalizarea si altele asemenea. Am cautat, n acelasi timp, sa aducem n atentia publicului nu senzationalul, grotescul si comercialul, ci valorile autentice, implicarea sociala si respectul fata de adevar.

La nceputul anului 2004, Asociaþia Altermedia, care si-a propus sa actioneze n trei directii prioritare: Media alternativa, Cultura si stiinta si Dezvoltarea societatii civile.


contact@altermedia.ro
www.altermedia.ro
OP 1 - CP 705 Bucuresti
Tel: 031 815.27.80
Fax: 031 815.27.80
Vezi toate studiile de caz ale companiei Asociatia Altermedia din domeniul Educatie / Cultura

sus




Linkuri sponsorizate :








TAG-urile acestui studiu

Cupidon Dochiei DRAGOBETE dragoste februarie Navalnicul obicei primavara romani traditii
alexxandra
Postat pe 11 Februarie 2010 06:09

Recomandari

Subiect Mesaje Ultimul Mesaj
Pasiunea de a ghici in carti si cafea 154 De la: ratuscaceaurata 12 Octombrie 2011 13:10
cuptorul cu microunde 4 De la: luciacalciu 20 Februarie 2010 07:54
romtelecomul si Blaga??? 3 De la: vuvuzela 27 Septembrie 2010 17:19
Gatit_mama soacra 12 De la: alice_eveline_16 29 Iunie 2009 19:59
ghinion sau o simpla defectiune? 6 De la: zambil 27 Iulie 2009 15:43
Setari Cookie-uri