Tot in lumea povestilor daca ramanem, poti construi povesti inversate „Vulpea pacalita de urs”, „Scufita verde” sau „Regina si cei 8 pitici” sau, plecand de la cateva cuvinte date, sa construiti o poveste: „Uite, hai sa inventam o poveste in care sa avem cuvintele padure, frunze, copil, melc sau cuvintele carte, biblioteca, minunat.
Pentru cei mai marisori, te poti juca cu silabele, le poti suci cum vrei in cuvant: ma-si-na; re-pe-de; ta-va-luc.
Un alt exercitiu poate fi „Imagineaza-ti ca esti...”. Tu poti da copilului diferite roluri (din povestile pe care i le-ai citit sau poate fi chiar personajul lui preferat), poate fi unul dintre cele 4 anotimpuri, poate fi Pamantul sau Universul (in functie de varsta copiilor). Copilul se poate comporta ca si cum ar fi acel personaj, ar putea vorbi exact ca el, si-ar putea imagina conversatii cu alte personaje.
„Gaseste rima” poate fi un exercitiu la fel de distractiv! „Pisicuta mea cuminte/.......”; „Timpul este ca o floare/.........”; „Cerul sta sa ploua/...............”; etc.
Creeaza ghicitori (fii tu primul care da tonul); cand copilul creeaza ghicitoarea, prefa-te ca nu stii raspunsul si ofera-i lui satisfactia de a se simti „mai stiutor” decat tine. „Hai sa vedem ce nume de obiecte, lucruri sau fiinte ne trec prin minte acum. Bine! Hai sa spunem despre el ceva ce nu s-a intamplat, ceva ce nu se poate intampla sau chiar ceva real.”
Creativitatea presupune, pe langa a pune imaginatia „la lucru” sau „la joaca”, dezvoltarea spiritului observatiei, astfec ca jocurile in care copilul trebuie sa gaseasca diferentele sunt excelente in acest sens. Gandirea logico-matematica si perspicacitatea fac parte integranta din procesul creativitatii Problemele pe care le puteti gasi in culegerile de matematica sau in revistele pentru copii sunt un exercitiu foarte bun. Iata un tip de astfel de problema de perspicacitate: „Imagineaza-ti ca tu esti capitanul unui vas. Pe vas sunt 10 mateloti si 23 de calatori. Ce varsta are capitanul?”.
Lesne se intelege ca fiecare dintre noi avem potential creativ, iar copiii mai cu seama decat adultii. Astfel, creativitatea este pentru cine isi educa aceasta abilitate, nu doar pentru artisti!
Mirela Tiganas
Psiholog clinician specialist/psihoterapeut
www.psymind.ro
Caius Covrig își donează ziua și face apel la umanitate! Hai să facem echipă și să-l ajutăm pe Alin !
Ce își doresc gravidele din România pentru copiii lor. Psiholog: Resimt o responsabilitate imensă de a-și ști copilul în siguranță pe viitor
Irina, eleva de 10 ce vine zilnic la școală de la 15 kilometri distanță, își dorește ca într-o zi să fie studentă la Teatru
Inima Copiilor strânge 10.000 de promisiuni pentru extinderea secției de Cardiochirurgie de la Marie Curie