“Nu sunt în stare de nimic”, “Nu reușesc să am un partener de cuplu”… Acestea sunt doar câteva din propozițiile caracteristice unei persoane cu o stimă de sine scăzută sau cu o tulburare afectivă. Cum se ajunge în această situație?

“Nu sunt în stare de nimic”, “nu reușesc să am un partener de cuplu”, “Muncesc într-un loc care nu îmi place și nu reușesc să am rezultate”, “Simt că nu mai pot”…

Acestea sunt doar câteva din propozițiile caracteristice unei persoane cu o stimă de sine scăzută sau cu o tulburare afectivă. Cum se ajunge în această situație?

În primul rând, trebuie să ținem cont de faptul că, stima de sine se formează în fragedă copilărie, când din înteracțiunea cu părinții începem să aflăm cine suntem de fapt. De aceea, problemele din cuplu sau problemele unuia dintre părinți, pot creiona o stimă scăzută, explică psihologul Constantin Cornea.

Mai apoi, stima de sine poate avea de suferit dacă ne confruntăm cu situații dramatice: decesul cuiva drag, o boală gravă, șomajul, divorțul și exemplele pot continua.

Foto: Pexels/ Rafael Barros

După ce evaluăm de unde vine problema, dacă are legătură cu copilăria sau cu o traumă pe care nu o putem depăși, putem începe să lucrăm pentru a ne regăsi echilibrul psihic și încrederea în forțele proprii. Însă, mai avem de subliniat faptul că, o stimă de sine scăzută, poate fi însoțită de: depresie, anxietate, atacuri de panică, tulburări alimentare, tulburări ale somnului, tulburări ale vieții sexuale, gânduri suicidare.

Cum putem avea o stimă de sine crescută?

Primul pas, l-am descris mai sus, și anume, evaluarea elementelor ce ne afectează stima de sine.

Pasul doi. Mergem la un specialist: psiholog, psihiatru, medic de familie, pentru a căuta soluții viabile de ieșire din situație. Dacă din diferite motive nu doriți să mergeți la un specialist, puteți încerca câteva lucruri ce vă pot readuce bucuria de viață, pe o perioadă de minim 6 luni, cum ar fi:

- un sport care să vă facă plăcere

- cursuri de actorie, cursuri de dans, cursuri de pictură, cursuri de bucătărie

- învățați să cântați la un instrument muzical

- stabiliți-vă o listă cu activități care vă fac plăcere și încercați să inserați în programul zilnic, săptămânal, lunar, aceste activități

- întâlniți-vă cu persoane tonice

- mergeți la masaj

- implicați-vă în acte de binefacere sau în activități de voluntariat

Pasul trei. Dacă ați reușit să vă schimbați programul și timp de 6 luni ați avut acțiuni sau activități care să vă facă plăcere, este posibil ca tonusul psihic să vă fi crescut. În cazul în care remarcați schimbări în bine în privința încrederii în forțele proprii, continuați programul care v-a schimbat starea de spirit, încercând să îl transformați într-un plan de viață.

Dar dacă nu ați reușit să vă țineți de program, pentru că în toată această perioadă, v-ați simțit lipsiți de energie, de chef, nu ați interacționat social iar somnul și pofta de mâncare sunt în continuare afectate negativ, este posibil să suferiți de depresie și ar fi indicat să apelați la un specialist.

Uneori în viață, trebuie să încercăm să ne dăm seama de ce ceea ce putem realiza singuri, iar în cazul în care nu reușim, să găsim persoana potrivită ce ne poate ajuta.

Informatii oferite de Constantin Cornea, psihoterapeut la Clinica Psievolution

Foto homepage: Moose Photos/ Pexels


Vizionare placuta

Aboneaza-te la Garbo sau conecteaza-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului Cum să ai mai multă încredere în tine: 3 pași simpli pentru a-ți crește stima de sine.