26 Mai 2020 publicat în Cultura 1211 share-uri

Oamenii de știință de la NASA au detectat anumite anomalii ale comportamentului neutrinilor în Antarctica ce par a fi potențiale dovezi ale existenței unui univers în oglindă, apropiat de al nostru, în care legile fizicii operează în sens invers.

Trăim oare într-un multivers?, se întreabă mulți. Este realitatea pe care o trăim doar una din multiplele realități posibile? Iată că un experiment efectuat recent de cercetătorii de la NASA vine să ne bulverseze și mai mult, să ne hrănească curiozitățile și fanteziile sau să ne adâncească semnele de întrebare :). Se pare că oamenii de știință au descoperit particule care ar putea proveni de dincolo de universul propriu, dintr-un univers paralel cu al nostru.

Un experiment NASA de detectare a razelor cosmice efectuat în întinderile înghețate ale Antarcticii a semnalat anumite anomalii ale neutrinilor taonici, mai precis ale comportamentului acestora. ANITA (Antarctic Impulsive Transient Antenna) a survolat și studiat mai mult de un milion de km pătrați de gheață din Antarctica în căutarea semnalului provenind de la razele cosmice. ANITA  este de fapt un dispozitiv, un balon gigantic echipat cu mai multe antene electronice înalte și sensibile, care au fost transportate deasupra Antarcticii, în aerul rece unde există prea puțin sau deloc semnal radio care ar putea să interfereze cu eventualele descoperiri.

Telescopul a detectat în 2016 și în 2018 că acești neutrini loveau stratul de gheață din Antarctica, însă în loc să vină din spațiu, păreau a veni dinspre Pământ, fără nicio sursă.  În mod normal, aceste particule sunt trimise dinspre spațiu înspre pământ, dar la momentul actual fizica nu își poate explică de ce acești neutrini par a veni din interiorul planetei și nu din exteriorul ei. Fiindcă încă nu înțelegem în totalitate funcționalitatea universului și nici chiar a propriei planete, o posibilă explicație pentru acesta ar fi însă posibilitatea formării unui alt univers în paralel și în același timp cu nostru, un univers în sens invers, un antiunivers dacă vreți să îl numiți astfel.

Foto: By Premwut Jaturongkasomrit /Shutterstock

Comportamentul anormal al neutrinilor taonici a fost preceput de unii cercetători și publicații amatoare de spectaculos științific drept dovezi ale existenței unui univers paralel. Acesta s-ar fi născut în același timp cu al nostru în urma exploziei Big Bang-ului, însă este un univers în oglindă, în care regulile fizicii funcționează exact invers decât în al nostru, iar timpul curge înapoi.

Chiar dacă rezultatele experimentului sunt uimitoare, alți oameni de știință se mențin sceptici și, chiar dacă nu neagă plauzabilitatea acestei teorii, spun că este prematur să spunem că am primit un semnal din acest “anti-univers”. Pot există și explicații alternative pentru fenomenul înregistrat de ANITA, precum ar fi aceea că explozia unei supernove ar fi putut duce la trecerea razelor cosmice și prin planeta noastră. “Suntem absolut convinși că există noi teorii ale fizicii pe care nu le-am găsit încă… ” declara și Clancy James, astronom în cadrul Universității Curtin din Australia, sceptic în privința descoperirii unui univers paralel.

Foto: By GiroScience /Shutterstock

Conform cercetărilor, s-a înregistrat un “val” constant de particule de înalta energie venind din spațiul cosmic – unele fiind de un milion de ori mai puternice decât am putea genera noi aici, pe planetă. Particulele de energie joasă numiți neutrini pot trece în totalitate prin Pământ, abia interacționând cu materia planetei noastre, însă obiectele cu o energie mai mare sunt oprite de materia solidă a Terrei. Ceea ce înseamnă că pentru a detecta particule de energie înalta, mai grele, tau neutrino sau neutrini taonici, ceea ce au și înregistrat cercetările, ele ar trebui să provină doar din spațiul cosmic, coborând înspre pământ. Cum însă în înregistrări particulele mai grele par a se ridica dinspre pământ, s-a născut teoria ca aceste particule să provină de fapt dintr-un univers invers și să călătorească înapoi în timp.

Neutrinii sunt particule elementare neutre, fără încărcătură electrică, probabil cel mai des întâlnite particule din univers. Chiar dacă sunt deosebit de ușoare, au o masă peste 0, luând parte, conform wikipedia, doar la procesele determinate de interacțiunile slabe și gravitaționale.

Peter Gorham, fizician în particule experimentale la Universitatea Hawaii și unul dintre principalii oameni de știință care au cercetat descoperirile ANITA, este autor al unei lucrări științifice care descria ciudatul fenomen. Singura explicație pe care omul de știință a putut-o oferi vizavi de comportamentul neutrinilor a fost acela că particulele s-au transformat într-un alt tip de particule înainte de a trece pe pământ și apoi înapoi.

Posibilitatea existenței multiversului (o supoziție a existenței unei mulțimi de universuri posibile a căror totalitate include întreg spațiul, timpul, materia, energia, legile sau constantele fizicii care îl alcătuiesc) este de ceva timp în atenția anumitor cercetători, dar și a amatorilor de teorii despre originea universului. Acest multivers ar include diverse universuri, așa numitele “universuri paralele” printre care și cel în care ne aflăm.

Foto: By GiroScience /Shutterstock

Teoreticienii Big Beng susțin că fenomenul ar fi trebuit să producă o cantitate egală de materie și antimaterie, neexplicandu-și nici până în ziua de azi valorile extraordinar de mici ale energiei întunecate din universul nostru.

Foto: By GiroScience /Shutterstock

Termenul de “multivers” îi aparține filozofului și psihologului American William James și a fost menționat public pentru prima oară în 1895. În anii ‘2o însă, cercetând proprietățile particulelor elementare, oamenii de știință fac noi descoperiri surprinzătoare.  „Când cineva studiază proprietățile atomilor descoperă că realitatea este mai stranie decât și-ar fi închipuit oricine. Particulele au într-adevăr posibilitatea, într-un anumit sens, de a se afla simultan în mai multe locuri”, deci și în alte universuri decât al nostru, spunea Alan Guth, teoretician în fizică și cosmolog, profesor la Institutul de Tehnologie din Massachusetts și cel care a expus pentru prima oară teoria universului inflaționist.

Știm… visam cu ochii deschiși… dar dacă totuși 😀♾✨?

Foto fr si main: By Marcos__Silva /Shutterstock