Din dragoste de viață, cea mai recentă apariție editorială care este legată de numele lui Erich Fromm, în colecția „Psihologia pentru toți” a Editurii Trei, reprezintă o întâlnire cu cele mai importante idei ale celebrului psihanalist și sociolog, o cristalizare a operei sale, în formă orală. Cartea s-a născut în urma transcrierii fidele a unor serii de interviuri radiofonice pe care Fromm le-a acordat jurnalistului și moderatorului Hans Jürgen Schultz, în ultimul său deceniu de viață.

Reflecțiile sale captivează atât printr-o actualitate și aplicabilitate la fel de valabile și acum, ca în urmă cu cel puțin 50 de ani, dar și prin modul limpede, cald și empatic în care Fromm le aduce în fața publicului. Dincolo de concepte, el are talentul de a crea, prin expunerea sa, prin poveștile și exemplele alese, înțelegerea a ceea ce se află în spatele unor nevoi și a unor comportamente. Preponderent acelea de care nu suntem conștienți, dar care ne fac profund nefericiți, într-o existență pe care o resimțim ca fiind lipsită de un sens sau un scop mai profund decât acela de a trăi.

„Fromm era un vorbitor extraordinar de bun tocmai pentru că era un ascultător extraordinar de bun. (...) Atunci când îl citesc, mă frapează mereu bogăția ideilor, sugestiilor, analizelor și interpetărilor sale. (...) Aveam mereu sentimentul că, atunci când mă despărțeam de el, eram un om diferit de cel ce fusesem atunci când ajunsesem: plecam cu mintea mai limpede, simțindu-mă mai viu și mai puțin intimidat de forțele care ne oprimă și ne fac vulnerabili în fața disperării. Nu doar cunoașterea lui îl făcea atât de carismatic, ci interdependența dintre viață și teorie, dintre teorie și viață”, notează Schultz, după întâlnirile avute cu Fromm și înregistrarea conversațiilor cu acesta, iar efectul de schimbare interioară se păstrează la fel de intens și în paginile cărții.

Una dintre cele mai frumoase invitații pe care Fromm o face cititorilor săi este aceea a conștientizării ideii despre ce ne definește astăzi, ca valori și nevoi.  Și cum putem, astfel, să ne apropiem mai mult de conceptul de împlinire sufletească, de fericire: punându-ne întrebări despre noi și cultivându-ne răbdarea de a înțelege unde se află, de fapt, esența problemei. Ca în cazul consumerismului, o goană între „a avea”, care ne împiedică „să fim”. „Oamenii sunt din ce în ce mai înclinați să își exprime ființa prin substantive însoțite de o formă a verbului a avea. Am totul, dar nu sunt nimic,” precizând că lucrurile iau locul ființelor, din ce în ce mai mult, în societatea actuală. Iar dacă viața stă doar în posesiuni și uz, precizează el, omul degenerează; devine un lucru; viața lui devine fără rost, practic, o formă de suferință. Ceea ce lipsește este impulsul care să-l anime, să îl facă să fie activ.

Fromm nu condamnă consumul în sine, ci atrage atenția asupra formelor sale, adăugând că, comparativ cu alte forme de organizare și structurare mai timpurii din istoria omenirii, am ajuns într-o societate în care domină consumul compulsiv. Iar ce stă la baza acestui comportament este de fapt un mod de a evada din tristețe.