Noul context face referire la “o școală a părinților”, în care nivelul de implicare al familiei a crescut simțitor, în acest an, iar atât elevii, cât și părinții mărturisesc că sunt depășiți de noua formulă educațională, neștiind cum să se adapteze astfel încât să performeze și unii, și alții.

Contextul pandemic a creat “o școală a părinților”  

Calitatea actului didactic din școală este mai slabă decât cea dinaintea crizei COVID-19, sunt de părere 46% dintre elevi, 45% dintre părinți și 44% dintre profesorii din România, potrivit unui studiu privind opiniile partenerilor educaționali referitoare la condițiile anului școlar 2020-2021, realizat în luna octombrie de asociația “Salvați Copiii”.

De altfel, noua formulă de școală nu acoperă toate dimensiunile actului educațional, cel mai mult suferind componentele relaționale, de cooperare, evaluarea și monitorizarea, individualizarea, dar și personalizarea învățării. Conform unei cercetări Unibuc, editura Universitatii din București, efectuate în luna mai a acestui an, noul context pandemic subliniază, de fapt, „o școală a părinților” în care nivelul de implicare al familiei în actul educațional a crescut simțitor.

Mai mult, 76% dintre părinți se tem de efectele negative pe care le-ar putea produce folosirea îndelungată a electronicelor de către cei mici, în special de copiii cu vârste situate între 7 și 17 ani, arată un studiu realizat de compania de cercetare Wisemetry Research, în perioada 30 octombrie – 4 noiembrie a.c., care a avut drept scop informarea publicului cu privire la provocările apărute în contextul restricțiilor de mobilitate impuse ca măsură de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2. 

“Pandemia a schimbat felul în care învățăm, socializăm și lucrăm, deopotrivă. Cu toții am resimțit din plin măsurile luate de autorități pentru a stopa răspândirea virusului. Școala online, soluția găsită de guverne din întreaga lume, printre care și România, pentru a diminua efectele pandemiei în colectivitate, a creat numeroase frustrări și dezechilibre emoționale. Este important ca toți actorii implicați în procesul de învățământ să conștientizeze rolul esențial al educației, dar mai ales importanța echilibrului emoțional în aceste vremuri complicate”, explică Luiza Stanciu, psiholog și consilier vocațional în cadrul organizației educaționale Școala de Valori.

“Având în vedere contextul actual, Școala de Valori și-a propus să ajute atât copiii, cât și părinții și profesorii să gestioneze mai bine tot cumulul de emoții cu care se confruntă, în acest nou scenariu al școlii online și al lucrului la distanță. Vrem să-i ajutăm să-și regăsească motivația, echilibrul psihic și emoțional, pentru a face față cu brio acestui an atât de atipic sistemului educațional”, precizează Silvia Bogdan, președintele Școlii de Valori.

Luiza Stanciu este psiholog de profesie, consilier pentru dezvoltare personală și consilier vocațional și se ocupă, de asemenea, de cercetare în asociația non-profit Școala de Valori. De altfel, Luiza are experiență în derularea programelor educaționale și în lucrul cu tinerii și profesorii cărora se adresează organizația. Împreună cu specialiștii Școlii de Valori, psihologul a pregătit câteva sfaturi utile pentru elevi, părinți și profesori, în urma cărora aceștia să-și regăsească echilibrul emoțional, performând cu succes în noul model de școală.

Sfaturile psihologului pentru elevi: “Fiți autodidacți. Școala online e o experiență de învățare diferită”

- Începeți dimineața cu un gând pozitiv referitor la ceva ce vă face plăcere; aerisiți încăperea în care studiați, alegeți muzica preferată și, după un scurt program de exerciții fizice, luați-vă câteva minute pentru a vă planifica principalele activități zilnice. Scrieți-vă ideile și gândurile optimiste pe un carnețel (fizic sau online) și prioritizați-le, în funcție de importanță.

- Planificați-vă eficient timpul și activitățile. Acordați atenție stilului de viață, nu uitați să faceți zilnic mișcare, să vă odihniți, să vă alimentați, să faceți activități care vă aduc o stare de bine (ex. jocuri online, plimbări în parc, lectură, muzică, filme etc.).

- Participați activ la cursurile online și încearcați să fiți atenți, fără să permiteți stimulilor să vă distragă. Gândiți-vă că nu veți putea da înapoi timpul respectiv și, în loc să-l pierdeți făcând mai multe lucruri în paralel, mai bine vă mobilizați să înțelegeți ce vi se explică. Asigurați-vă că timpul investit nu este în zadar, adresați întrebări când nu înțelegeți ceva și informați-vă până ce subiectul devine clar.

- Fiți autodidacți. Școala online este o experiență de învățare diferită, drept urmare profitați de oportunitățile și avantajele ei.

- Informați-vă zilnic în domeniul de interes și încercați să utilizați cunoștințele dobândite la școală în viața de zi cu zi (din orice puteți învăța și vă puteți dezvolta)

- Observați-vă pe voi și pe cei din jur. Alegeți cum vreți să fiți, cine vreți să deveniți și nu vă lăsați influențati negativ. Discerneți între ce este bine pentru voi și ce nu; căutați să aveți o atitudine flexibilă, deschidere și capacitate de adaptare la schimbările ce apar.