NONDISCRIMINAREA – UN SUBIECT CARE NE PRIVESTE PE TOTI
 

Scopul campaniei desfasurate de Centrul pentru Resurse Juridice este sa constientizeze publicul larg ca educatia incluziva si nediscriminatorie este un subiect care ne priveste pe toti. Schimbarea incepe cu manualele scolare prin reflectarea corecta si completa a unor parti din istorie care acum lipsesc.

Pe site-ul proiectului – www.educatiefaradiscriminare.ro – gasim un set de resurse antidiscriminare sub forma de studii, cercetari si ghiduri de bune practici. In cadrul campaniei, Centrul de Resurse Juridice pregateste analize ale manualelor scolare din perspectiva drepturilor omului, ilustratii, infografice si video prezentari cu scopul de a elabora concluzii si recomandari pentru o educatie pentru diversitate.

Proiectul „Educatia fara discriminare e si treaba mea!” implementat de Centrul de Resurse Juridice isi propune sa contribuie la cresterea vizibilitatii si relevantei dezbaterii publice in jurul manierei in care copiii sunt educati in scoala din perspectiva nediscriminatorie si pentru cresterea incluziunii educationale a celor vulnerabili. Incurajand participarea tuturor actorilor relevanti, inclusiv a reprezentantilor celor vulnerabili sau a celor din domeniul social de care depinde si incluziunea educationala a copiilor vulnerabili, vor fi cartografiate sursele excluziunii si propuse solutii concrete. Folosind o campanie media, proiectul tinteste si spre o constientizare a publicului larg ca educatia incluziva si nediscriminatorie este un subiect ce ar trebui sa-i intereseze pe toti.

Totodata, va promova ideea participarii integrate a autoritatilor cu mandat in domeniul incluziunii pentru a raspunde surselor multisectoriale ale excluziunii educationale, promovand necesitatea unei mai mari implicari comunitare in jurul scolii.

Manualele de istorie analizate nu reusesc sa promoveze atitudini de respect si valorizare a diversitatii. Ceea ce reusesc aceste manuale este sa introduca sumar cateva concepte legate de tematica diversitatii in societatea umana, precum si cateva (foarte putine) exemple de evenimente istorice importante pentru comunitati minoritare, indiferent de natura acestora.

• Autorii de manuale introduc in lectii concepte clasice precum minoritati etnice, minoritati religioase, cultura si traditii, unitate in diversitate, alaturi de noi concepte derivate din cadre teoretice ce valorizeaza diferenta – concepte precum multiculturalism, diversitate, decolonizare etc.

• Evenimente dramatice din istoria romilor, precum robia si Holocaustul, unde agresorii au fost etnici romani sunt ignorate total sau, cel mai des, mentionate superficial, fara a oferi elevilor date concrete sau un context mai elaborat.
 

Educatie fara discriminare: Tu ai invatat despre asta la scoala?
 

• Istoria comunitatii evreiesti in timpul celui de-al doilea razboi mondial este prezenta in majoritatea cazurilor, dar in unele manualele nu exista un continut dedicat Holocaustului din Romania, in altele este prezentata lapidar sau nici nu se precizeaza termenul de Holocaust. Sunt manuale care incearca sa minimizeze sau chiar sa elimine participarea Romaniei la crime impotriva populatiei de evrei.

• La nivelul clasei a VIII-a, unde sunt aprobate doar 2 manuale de istorie a romanilor, intr-un manual exista o mentiune pasagera referitoare la deportarile evreilor si romilor din Romania, iar in celalalt se folosesc expresii eufemistice de tipul gravele evenimente din razboi. Niciunul nu mentioneaza termenul de Holocaust.

• Personajele istorice femei sunt aparitii rare in manuale (in medie, 5 referinte per manual). Numele vehiculate sunt cam aceleasi, indiferent de manual sau an de studiu: Regina Maria, Doina Cornea, Anna de Noailles, Elena Vacarescu, Martha Bibescu, Anna Pauker si Elena Ceausescu. Din sfera stiintei, singura femeie mentionata este Ana Aslan, iar in contextul istoriei secolului XX, Margaret Thatcher este principala referinta istorica.


• Domina referiri la religia ortodoxa; de multe ori mentiunile sunt stereotipe (liant al romanilor, element al constiintei si culturii nationale), alteori crestinismul este discutat in opozitie cu islamismul. In manualele de clasa a XI-a apare notiunea de fundamentalism religios pe care multe manuale o ilustreaza cu exemple de fundamentalism islamic.

• Autorii de manuale nu au introdus nici un eveniment marcant din istoria femeilor din Romania – referinte extrem de rare si lapidare despre drama femeilor din Romania ceausista, cateva manuale mentioneaza castigarea dreptului de vot pentru femei in constitutia carlista.


• Cu foarte putine exceptii, nu apar referinte la existenta si istoria minoritatilor sexuale – mai ales la persecutia acestora in timpul regimului comunist. Exceptiile sunt mentionarea, in doua manuale, a victimelor minoritatilor sexuale din cel ce-al doilea razboi mondial si, in alt manual, a dreptului persoanelor de acelasi sex de a se casatori, in contextul discutiei despre schimbarile conceptului de familie in societatea contemporana.

• Nu apar referinte legate de viata persoanelor cu dizabilitati.

• Sursele istorice prezentate elevilor nu contin studii sau cercetari dedicate istoriei romilor, a femeilor si rareori fac apel la istoriografie specifica comunitatii evreiesti.

• Toate manualele de istorie analizate incep cu imnul Romaniei, iar cele doua manuale de clasa a VIII-a se numesc „Istoria romanilor”.

 

 Iti recomandam si pagina de Facebook - Educatie fara discriminare