Cele mai raspandite modele de comportament din zilele noastre sunt urmatoarele:

 
Bataiosul
 

Intreprinzatorul si sportivul ilustreaza cel mai bine acest model de comportament ce este portretizat intr-un om energic, dinamic si hotarat sa castige cu orice pret.

 
Supusul
 

Supusul traieste in umbra semenilor sai, ghidandu-se dupa principiul ca, daca vrei sa nu ai probleme, este recomandabil sa nu te faci remarcat. Acest model de comportament “sufera” de teama continua de a nu iesi in evidenta cu nimic.

 
Devotatul
 

Devotatul este mai adesea o “devotata”, fiindca atat firea lor mai miloasa, cat si o anumita traditie a actiunii caritabile le recomanda pe femei mai degraba decat pe barbati pentru rolurile care presupun abnegatie. Acest model de comportament, devotatul, considera ca nu trebuie sa traiasca pentru sine, ci pentru cei din jur. Empatia este punctul sau forte.

 
Rebelul
 

Rebelul este vesnic nemultumit de felul in care merg lucrurile, de ordinea sociala, de starea lumii. Literatura “tinerilor furiosi” si filmele inspirate din aceasta au popularizat figura modelului de comportament rebel care se opune establishment-ului si traieste dupa un cod aflat in totala discordanta cu normele sociale.

 
Siretul sau manipulatorul
 

Manipulatorul se descurca foarte bine folosindu-i pe ceilalti pentru a-si indeplini propriul scop. Pe cat de sincer doritor sa isi ajute semenii este devotatul, pe atat e de inclinat modelul de comportament manipulatorul sa speculeze slabiciunile acestora in propriul avantaj.

 
Militantul
 

Militantul se aseamana cu devotatul prin capacitatea sa de daruire, dar obiectul abnegatiei sale nu mai este, de aceasta data, o persoana. Acest model de comportament lupta pentru o cauza, un crez religios sau politic etc.

 
Incorigibilul
 

Incorigibilul este tipul care repeta necontenit: “asa sunt eu, cui ii place, bine, cui nu, la revedere!”. Acest model de comportament nu considera ca trebuie sa se adapteze mediului si imprejurarilor, ci ca oamenii sunt datori sa il accepte asa cum este. Multumirea de sine pe care o implica acest scenariu de viata este abil speculat de publicitate (“..., pentru ca meriti”).