de Mirela Tiganas, psiholog clinician specialist

____________________________________

Orice idee noua, creatie noua (fie ca se manifesta in arta, poezie, muzica sau stiinta) care este pur si simplu ALTFEL, care iese din tiparele cotidianului, care revolutioneaza un domeniu si/sau care duce la PROGRES este o considerat ceva creativ. Orice persoana care „produce” astfel de creatii este considerat creativ.

Putem incepe educatia creativa a copiilor prin a ....filosofa impreuna cu ei. Desi unii cred ca filosofia este apanajul celor mari, ideile pot fi formulate si discutate intr-o maniera accesibila impreuna cu copiii inca de la varste foarte mici. Vom fi surprinsi sa descoperim cat sunt de originali si maturi! Si asta pentru ca ei gandesc liber, fara constrangerile si barierile impuse de conventii, fara cliseele si ochelarii date de prejudecati. Da, copiii spun lucruri „trasnite”, insa pe langa parte amuzanta, vom descoperi originalitatea modului de gandire alimentata de curiozitate si imaginatie. „De ce avem doar doua maini?”, „De ce nu plutim?”, „De unde vin copiii?”, „De ce nu avem pene?”, „Ce e Pamantul?”, „De unde venim?”, „Dumnezeu stie toate limbile pamantului?” etc. Invatandu-i sa gandeasca altfel, sa-si puna intrebari, sa-si dea cat mai multe raspunsuri nu facem altceva decat sa le dezvoltam creativitatea, dar si increderea in sine.


Iata cateva jocuri pe care le puteti realiza cu copiii dumneavoastra pentru a le incuraja creativitatea:


* Ce vezi in imagine? Desene fara sfarsit

 

Ce dezvoltam?


- incurajam imaginatia;
- dezvoltam abilitatile de gandire divergenta;
-intelegem faptul ca aceeasi imagine poate fi vazuta in mod diferit.

Cum?

Desenati ceva ambiguu si rugati copilul sa spuna ce vede in acea imagine desenata; puteti si dumneavoastra sa descrieti imaginea;


Realizati jocul mazgaliturilor: dati copilului cate o foaie de hartie si un creion si rugati-l sa deseneze o forma nedefinita; desenati si dumneavoastra una, apoi prezentati fiecare desenul realizat. Puteti, apoi, sa realizati jocul „Desene fara sfarsit”: trasati o linie sau o forma oarecare si rugati sa continue desenul asa cum doreste, apoi continuati si dumneavoastra desenul, si tot asa pana se finalizeaza desenul. De fiecare data, copilul si dumneavoastra spuneti ce vedeti in imagine.


Scoateti in evidenta faptul ca, desi vedem acelasi lucru, fiecare avem alta opinie/idee/parere; discutati faptul ca pentru un singur lucru putem avea mai multe idei; evidentiati faptul ca nu exista idei bune si idei rele (pentru incurajarea imaginatiei).

 


Foto int 1: Baimieng / Shutterstock.com; Foto int 2: michaeljung /Shuttterstock.com