Cu toate acestea, chiar aceasta abstractizare - o calatorie inspre lumea sensurilor profunde, pe care o regasim in arta contemporana de acum si care a inceput odata cu Brancusi, este importanta. "Cheia" intelegerii lui Brancusi este inima, iar nu mintea…


Oricare ar fi gradul nostru de educatie in arte si cultura, numele lui Brancusi ar trebui sa ne fie drag, ar trebui sa il pretuim si sa incercam a-i intelege si aprecia valoarea. Chiar si pentru mine, incercarea de a sintetiza importanta unei asemenea personalitati si a operei sale este o mare provocare. Dar voi incerca sa surprind ESENTA - acesta fiind poate un cuvant care sa defineasca mostenirea pe care ne-a lasat-o marele artist roman.

Constantin Brabcusi - "Coloana fara sfarsit" (sau Coloana infinita) in lumina serii, la Targu Jiu; foto Shutterstock.com

  7 motive sa te mandresti ca Brancusi e roman


1. Constantin Brancusi este vazut in toata lumea artistica ca fiind cel mai important sculptor al secolului XX. Creatiile sale vizionare sunt de o simplitate care fascineaza; prin aceasta simplitate, Brancusi reda de fapt, in maniera filosofica teme importante ale umanitatii. Lucrarile sale au denumiri la fel de simple – “Pestele”, “Principesa X” sau “Pasare in Vazduh” – iar cautarea acestor forme elementare inseamna de fapt, a dezvalui adevaruri ascunse. Constantin Brancusi este unic – nu a facut parte din nicio miscare artistica, dar a influentat major cultura in ultimul centenar.

 

Fragment dintr-un portret al lui Brancusi, pictat de catre artisti contemporani in Franta, in spatiul expozitional Abode of Chaos; foto Abode of Chaos

2. Model de determinare…

Constantin Brancusi nu a cautat niciodata afirmarea, a simtit insa dintotdeauna ca trebuie sa invete temeinic o arta, ca trebuie sa isi atinga mereu limitele. Pentru aceasta a plecat din Romania la Paris pe jos. “Calatoria spre Paris a luat dimensiunile unei adevarate legende – “Fara alte mijloace decit cunostintele insusite, pleaca pe jos din tara, oprindu-se la Budapesta, apoi la Viena. La München frecventeaza, pare-se, atelierele Academiei Regale de Arte Frumoase. Se vorbeste despre un popas mai indelungat intr-un oras elvetian, unde ar fi zacut pe un pat de spital, doborit de o ploaie naprasnica si, poate, de oboseala. Ajunge la Paris dupa ce traverseaza Alsacia”. (*Dan Grigorescu – "Brancusi si secolul sau”)

Pentru ca banii sa se inscrie la Scoala de Arte frumoase nu ii erau de-ajuns, Brancusi a spalat aproape un an de zile, vasele la o taverna pariziana… La Paris ajunge ucenicul marelui sculptor Auguste Rodin.

Brancusi paraseste insa atelierul maestrului in momnetul in care constientizeaza, gratie gandirii sale atat de profunde ca… "la umbra unui stejar nu mai poate creste nimic altceva". Apoi, in atelierul sau din cartierul artistic Montparnasse, va sculpta istorie...