Osteoporoza este o afectiune in care producere de os nou nu tine pasul cu distrugerile osoase, fapt ce conduce la oase fragile, cu risc crescut de fracturi.

Osteoporoza este o afectiune in care producere de os nou nu tine pasul cu distrugerile osoase, fapt ce conduce la oase fragile, cu risc crescut de fracturi. Depistarea se face printr-o metoda neinvaziva si nedureroasa, masurandu-se densitatea minerala osoasa la nivelul soldului, coloanei sau calcaiului. Diagnosticul de osteoporoza se pune cand densitatea minerala osoasa a unei persoane este mult mai mica in comparatie cu media desitatilor osoase a adultilor tineri. Desi considerata o boala a femeilor, ostepoporoza afecteaza intr-o anumita masura si barbatii. O serie de factori au fost identificati drept factori de risc pentru osteoporoza, unii nemodificabili, in timp ce altii, care includ dieta si stilul de viata, putand fi influentati. Iata care sunt acesti factori de risc:

Factori de risc ai osteoporozei pe care nu-i poti influenta:

- varsta inaintata;
- sexul feminin;
- rasa caucaziana;
- antecedente de osteoporoza sau fracturi osoase in familie

Factori de risc modificabili:

- fumatul;
- consumul excesiv de alcool;
- stil de viata neadecvat si sedentarismul;
- nutritie deficitarea, in special aportul scazut de calciu si vitamina D;
- utilizarea unor medicamente precum glucocorticoizii;
- nivelul scazut de estrogen;
- anorexia

Activitatea fizica. Osul este un tesut viu, care, asemenea muschilor ce devin mai puternici cand sunt antrenati, devine mai rezistent atunci cand este supus unor presiuni si isi pierde din duritate in lipsa unui stres fizic si in sedentarism. De aceea activitatea fizica moderata are un efect benefic asupra scheletului, oamenii activi fizic avand o densitate minerala osoasa mai buna decat a persoanelor sedentare, la orice varsta. Acumuleaza cel putin 30 de minute de activitate fizica moderata in fiecare zi pentru a-ti intari sistemul osos.

Calciul. Lipsa unui aport optim de calciu in copilarie si adolescenta poate inhiba dezvoltarea osoasa si atingere masei osoase optime la adult. Aportul scazul de calciu la persoanele in varsta accelereaza demineralizarea osoasa si instalarea osteoporozei. Aportul zilnic de calciu, atat din alimentatie cat si din suplimente, trebuie sa totalizeze 1300mg pentru adolescenti, 1000mg pe zi pentru adultii sub 50 de ani si 1200mg pe zi pentru adultii peste 50 de ani.


Vizionare placuta

Aboneaza-te la Garbo sau conecteaza-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului Preventia osteoporozei prin dieta.