Legumele fac si ele parte din familia alimentelor functionale. Cele mai cunoscute sunt rosiile, care contin licopen, un carotenoid primar cu efect antioxidant, ce poate contribui la reducerea riscului de cancer. Usturoiul este recunoscut pentru proprietatile sale antibiotice, anti-hipertensive si de reducere a nivelului de colesterol.

Specialistii in nutritie aduc astazi in discutie un subiect de mare interes: alimentele functionale si beneficiile acestora pentru sanatate.

Ce sunt alimentele functionale?

Alimentele functionale sunt acele alimente care, in plus fata de principiile nutritive de baza, contin substante active cu efecte benefice asupra sanatatii. Termenul a fost introdus pentru prima data in Japonia, la mijlocul anilor 1980, iar de atunci piata alimentelor functionale este in continua dezvoltare, ajungand in ultimii ani la peste 21,3 miliarde de dolari in Statele Unite si peste 8 miliarde de dolari in Europa.

Unele alimente functionale sunt cunoscute inca din antichitate si sunt consumate in mod traditional pentru beneficiile lor asupra sanatatii. Unele dintre substantele biologic active pe care le contin au fost identificate si caracterizate doar in ultimii ani.

Efectele benefice ale alimentelor functionale asupra organismului

O categorie a alimentelor functionale sunt probioticele, folosite de mii de ani, si ale caror beneficii pentru sanatate au fost probate in timp. Desi studiate de Elie Metchinikoff la inceputul secolului trecut, de abia in ultimii 20 de ani s-a intensificat cercetarea in acest domeniu, numarul studiilor stiintifice crescand la peste 600 pe an. Aceasta denota interesul deosebit de care se bucura produsele probiotice intr-o alimentatie sanatoasa, cat si faptul ca beneficiile lor sunt riguros probate.

Bacteriile probiotice sunt microorganisme vii, care, asociate unor alimente si consumate in cantitati semnificative, exercita efecte benefice asupra sanatatii umane, contribuind la intarirea si refacerea sistemului imunitar si al echilibrului natural al organismului. Iaurtul este cel mai bun exemplu in acest sens. Iaurturile probiotice pe care le gasim in magazine contin un adaos de bacterii din speciile lactobacillus si bifidobacterium. Acestea interactioneaza cu flora intestinala, ea insasi un univers format din circa 100 de milioane de bacterii, din peste 400 de specii, cu rol bine definit asupra functionarii tubului digestiv si asupra echilibrului global al organismului nostru.

Cand echilibrul natural al florei intestinale este alterat, pot aparea manifestari ale disconfortului gastro-intestinal si pot fi afectate si alte functii sau sisteme fiziologice, cum este sistemul imunitar.


Vizionare placuta

Aboneaza-te la Garbo sau conecteaza-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului Beneficiile alimentelor functionale asupra sanatatii.