Oamenii dispun de o capacitate innascuta de a se relaxa fizic si mental. Totusi cea mai mare parte dintre ei o folosesc putin sau incorect.
Oamenii dispun de o capacitate innscut de a se relaxa fizic i mental. Totui cea mai mare parte dintre ei o folosesc puin sau incorect. Capacitatea de a te relaxa eficient este o component esenial in invarea controlului emoiilor i impulsurilor. Prin invarea relaxrii se pot rezolva unele dificulti psihologice i somatice. Se poate face referire la tulburrile funcionale, cum ar fi hipertensiunea arterial, cefaleele hipertensive, durerile lombare, unele forme de insomnie, dar ea este necesara si in tratamentul tuturor reaciilor impulsive, a tulburrilor anxioase (fobii, tulburri obsesive, crize de panic, etc.), alaturi de psihoterapie. De asemenea, este util si persoanelor doresc s ii diminueze tracul i alte reacii emoionale care perturb desfurarea optim a activitilor lor. Invatarea unei relaxari eficiente presupune urmarea unor traininguri, sub indrumarea unei persoane specializate in acest domeniu. Ea necesita un timp mai indelungat, incepandu-se prin edine de relaxare profunda, care pot dura 25 minute. Apoi se efectueaz exerciii de relaxare rapid i mai puin profund, astfel incat, la final, persoana s reueasc sa gestioneze cu uurin majoritatea situaiilor stresante. Drept urmare, apar imbunatatiri considerabile la nivelul calitatii vietii, si anume, diminuarea stresului i a oboselii, un control mai eficient al reactiilor emotionale prin diminuarea tensiunii psihice i mentale intr-o situaie stresant si interventia mai eficienta in rezolvrea problemelor . Invarea metodic a relaxrii permite diminuarea excesului de incordare muscular i de tensiune psihic in cazul stresului obisnuit sau cronic permitand adoptarea un stil de via mai lejer si mai puin obositor. Astfel se pot preveni unele serii de tulburri somatice i psihice. Prin relaxare se permite recuperarea rapid a energiei consumate in timpul activitatilor zilnice (de exemplu, un program de lucru supraincrcat). De asemenea , se poate imbunatati caliatea somnului pentru ca, atunci cand am invat s ne destindem repede i bine, reuim s adormim repede, sa dormim mai bine si mai profund sau sa ne relum somnul mai uor atunci cand este intrerupt. Se mai pot organiza edine de relaxare profund si pentru cei care doresc sa invete sa isi mentina starea de calm si de liniste interioara. In timpul acestora se ascult muzic sau se vizualizeaz mental scene agreabile care au reprezentat momente deosebite din viata. In continuare, voi explica ce anume se intampla intr-o situatie critica, prin acesta intelegand o ameninare, o frustrare, etc. Tonusul muscular crete imediat ce se percepe situatia si persona simte fric sau iritare. Acesta este o reactie de alerta si este esenial pentru supravieuirea in caz de pericol. Ea pregtete organismul pentru aciuni de lupt sau fuga. Cu cat angoasa, frica, iritarea sau mania se intensific, cu atat tonusul muscular crete, in aa fel incat sa dispunem de resursele musculare necesare unei actiuni rapide i energice. In cazul in care pericolul perceput nu este real, tonusul muscular devine excesiv, disfuncional. Dac aceast stare este frecvent sau cronic, hipertonia muscular poate determina intensificarea unor tulburri somatice, cum ar fi oboseala cronic, durerile musculare (mai ales la ceaf i la coloan), crampa scriitorului, torticolis spasmodic, cefaleea provocat de creterea tensiunii, tulburrile de vedere, dispneea (ce provoac oboseal i iritabilitate), hipertensiunea arterial, tulburrile cardiovasculare i gastro-intestinale. Aceasta recretere excesiva a tonusului muscular antreneaz o intensificare a tensiunii psihice i a emoiilor si astfel se intretine cercul vicios: situaie stresant => anxietate i/sau iritare => creterea tonusului muscular i respirator => senzaie de ru fizic sau senzaii corporale neplcute => intensificarea angoasei i/sau a maniei, etc. Persoana care a invatat corect o metoda de relaxare devine mai sensibil la creterea incordrii corporale si este pregatita sa evite implicarea intr-o reacie emoional. Ea devine capabil s-i diminueze in cateva secunde nivelul incordrii i s se apropie astfel de activitatea fiziologic optim pentru comportamentul dorit. Autor: Psihoterapeut psiholog Gabriela Ianculescu Sursa: Psiholife.ro

Vizionare placuta

Iti plac articolele Garbo?
Sigur o sa iti placa si pagina noastra de Facebook :)
Aboneaza-te la Garbo sau conecteaza-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului Relaxarea si importanta invatarii ei.