Femeie, mama si totodata persoana implicata in comunitate, Alina Stan impresioneaza prin caracterul si viziunea sa atat in cariera, cat si in viata de zi cu zi. Te invitam sa descoperi cine este Alina Stan si cum a ajuns sa realizeze strategii de CSR pentru Orange Roamania.

1. Pentru cititoarele Garbo: Cateva cuvinte despre cine este Alina Stan, ca femeie si nu numai :-)

Aceasta este cea mai grea intrebare… :-) Nu cred ca ma defineste ceva anume, ci tot ceea ce fac sau incerc sa fac. Nu imi ies toate conform planului, dar ma bucur mult de cele pe care chiar reusesc sa le realizez. Incerc sa ma trezesc (cu greu) dimineata la timp, sa pregatesc tot ce trebuie pentru baietelul meu de 2 ani, fug spre birou, ma las absorbita de proiectele la care lucrez, iar cand ajung seara acasa ma straduiesc sa inventez noi joculete pentru cel mic. In rest, cand am putin timp liber, imi place sa ies in oras cu prietenii sau sa merg la film.

2. Cum ai luat hotararea de a lucra in domeniul CSR?

La un moment dat am avut aceasta oportunitate, de a trece de la PR la CSR. Am urmat-o din dorinta de a extinde putin domeniul de activitate, de a face ceva in plus, atat pentru mine, cat si pentru cei din jur, pentru domeniu, pentru societate. Cunosteam déjà oameni din zona de CSR si mi-am dat seama ca imi doresc sa fac parte din echipa lor.

3. Stim ca Orange sustine mai multe campanii ce implica voluntariatul. Care este preferata ta sau care ti-a placut cel mai mult de pana acum?

La Orange, avem anual programul de voluntariat “tu pentru comunitate”. In cadrul acestuia am demarat de-a-lungul timpului diverse actiuni sau chiar campanii. Toate au fost impresionante dintr-un anumit punct de vedere, dar cred ca cea mai draga a fost campania de anul trecut « Saptamana Voluntariatului». A avut 2 componente : pe de o parte am inceput o actiune de digitalizare a unor lucrari din Biblioteca Nationala Bucuresti si Biblioteca Judeteana Cluj (sa le transformam din carti tiparite in carti electronice si audio pentru nevazatori) si pe de alta parte, sa colectam telefoane mobile, iar pentru fiecare telefon colectat sa donam 3 euro catre Asociatia YouthBank ce promoveaza voluntariatul si spiritul civic in randul tinerilor. Actiunea de la Biblioteca Nationala Bucuresti a fost foarte interesanta din toate punctele de vedere: ca experienta de lucru pentru a vedea ce se intampla intr-o biblioteca, ca lucru in echipa alaturi de alti voluntari, nu numai din cadrul companiei (am extins campania cu inca o saptamana pentru ca am avut cereri din partea publicului sa se alature initiativei si alaturi de noi au venit studenti, bloggeri, prieteni, parteneri, etc.), ca impact asupra beneficiarilor (am reusit sa ii ajutam pe cei de la Biblioteca sa isi reduca cu mult lista de cereri din partea nevazatorilor). Toate materialele sunt disponibile aici si aici
Proiectul a fost realizat si in Cluj, in cadrul Bibliotecii Judetene Octavian Goga.

4. Cum ai ajuns sa lucrezi la astfel de proiecte? Te implici si tu ca voluntar in campaniile Orange?

Astfel de proiecte fac parte din strategia de CSR a companiei. CSR-ul la Orange a devenit in timp mai mult decat un departament de "fapte bune". Acum ideea de responsabilitate sociala este parte integranta din strategia de business a companiei. Practic, campaniile de CSR ale Orange se inscriu in directiile generale de strategie si adauga o componenta sociala initiativelor comerciale.

Am grupat campaniile de CSR in 4 mari categorii in care se reflecta politica despre care va vorbeam - corelarea socialului cu strategia de afaceri: incluziune digitala (campanii de digitalizare: educatie digitala, cursuri de programare), protectia mediului (reducerea impactului pe care il are compania printr-o retea eco friendly si un comportament responsabil al angajatilor si al clientilor), internet mai bun pentru copii (promovarea unui continut adecvat varstei copilului, educatie despre siguranta pe internet), implicarea in comunitate ( programe de mentorat si cariera pentru tineri, sustinerea voluntariatului, filantropie).

Totodata, avem 2 elemente pe care le urmarim in majoritatea campaniilor Orange de CSR: educatia si implicarea a unui numar cat mai mare de stakeholderi in programele noastre: de la angajati, la clienti, la comunitate.

Toate acestea vin din faptul ca ne dorim ca ne implicam in campanii in care putem aduce un plus de valoare prin resursele materiale si cunostintele de care dispunem. In acelasi timp consideram ca o schimbare adevarata si rezultatede durata se pot realiza mult mai bine daca sunt implicati mai multi actori si daca lucram impreuna in acelasi scop.

Eu ma implic in toate actiunile Orange, insa aceasta nu ma face un voluntar, ci este ceea ce fac zi de zi la birou. Voluntariatul pentru mine reprezinta ceea ce fac eu in timpul meu liber, in folosul comunitatii, fara legatura cu job-ul pe care il am.

5. Care sunt efectele vizibile ale acestor campanii, care sunt rezultatele cele mai importante?

In general, efectele vizibile si imediate ale unei campanii sunt cele cantitative. Intrucat noi alegem preponderent campanii si actiuni cu componente educative, aceste efecte sunt vizibile pe termen lung.

In ceea ce priveste campaniile de voluntariat, efectele vizibile imediat sunt avantajele aduse beneficiarilor. In cazul Saptamanii Voluntariatului, vorbim de sute de accesari ale cartilor electronice si descarcari ale cartilor audio. Pe termen lung, speram ca efectele sa se rasfranga pe de o parte asupra beneficiarilor care primesc acces fácil la informatii, la educatie. Pe de alta parte, speram ca prin acest gen de actiuni sa avem impact si asupra comunitatii si sa adunam din ce in ce mai multi voluntari care sa se implice in astfel de proiecte alaturi de noi.

6. Cum crezi ca va schimba voluntariatul societatea in care traim?

In primul rand este necesar sa cream o cultura a voluntariatului, sa avem acest comportament intiparit in felul nostru de a fi. Observam de ceva timp o crestere a voluntariatului ca fenomen, o crestere a numarului de voluntari. Insa in continuare este ceva punctual pe care multi il fac ca lucru exceptional. Cu cat reusim sa educam tinerele generatii despre importanta implicarii sociale, cu atat vom avea mai multi voluntari care sa aduca imbunatatiri la societatea in care traim.

Prin voluntariat reusim sa reamenajam spatii publice, sa bucuram copii sau batrani. Reusim sa propunem legi, sa schimbam mentalitati. Inevitabil, voluntariatul schimba societatea astfel incat sa acoperim nevoile actuale.

7. Am auzit adesea despre conceptul telefoanelor eco. Ne poti oferi mai multe detalii despre acestea, precum si despre impactul pe care l-a avut asupra mediului folosirea acestor telefoane?

Telefoanele eco sunt de fapt telefoane cu anumite caracteristici care reduc impactul asupra mediului: fie ca sunt folosite partial materiale reciclabile, ca procesul de fabricatie a emis o cantitate redusa de CO2, ca au un consum redus de energie, etc.

Impactul asupra mediului este redus, ca in cazul oricarui produs care este “eco-friendly”. Insa nu putem vorbi in acest moment de un telefon mobil 100% ecologic.

8. Ce recomandari ai aduce in acest moment CSR-ului romanesc? Ar fi nevoie de imbunatatiri?

Ma bucur ca am trecut de etapa in care toata lumea punea egal intre CSR si filantropie, insa exista inca sincope la nivelul de cunostinte si intelegere corecta a conceptelor de CSR. Sigur este nevoie de imbunatatiri. Personal, consider ca este necesar sa avem mai multe programe de educare in zona de CSR adresate tuturor stakeholderilor: presa, ONG-uri, companii, studenti, etc. Totodata, ar fi utila si o comunicare mai deschisa intre companii si ONG-uri si o impartasire de experiente si best practices.

9. Ce strategie personala de sustenabilitate aplica Alina Stan pentru comunitatea in care traieste?

Inca lucrez la strategia mea. :-) Ceea ce mi-am propus insa, inca de la inceput, a fost explic conceptul catre un public cat mai larg, prieteni, familia, colegi. Consider ca in prima faza este esential ca din ce in ce mai multi oameni sa inteleaga ce inseamna CSR-ul pentru ei in viata profesionala si personala, despre cum ar vrea si ar putea sa se implice fiecare in comunitate si despre cum am putea sa raspundem provocarilor sociale utilizand tehnologiile de care dispunem.


Garbo - Arta de a trăi frumos!

Abonează-te pe


Vizionare placuta

ABONARE NEWSLETTER

Bucură-te de cele mai frumoase articole Garbo și pe email!

Setari Cookie-uri